Gå til indhold

Innovativ offentlig kommunikation

Innovativ offentlig kommunikation er afgørende for at udvikle den offentlige sektor, samspillet mellem offentligt og privat og samspillet mellem systemer og brugere. Det er en forudsætning for at skabe et effektivt, konkurrencedygtigt og kompetent samfund med sammenhængskraft.

Indsendt af

Danmarks Medie og Journalisthøjskole

Resumé

Innovativ offentlig kommunikation er afgørende for at udvikle den offentlige sektor, samspillet mellem offentligt og privat og samspillet mellem systemer og brugere. Det er en forudsætning for at skabe et effektivt, konkurrencedygtigt og kompetent samfund med sammenhængskraft.

Undersøgelser viser, at kommunalpolitikere ofte ikke ved præcis hvad de stemmer om. Problemet er symptomatisk for en stadig stigende kompleksitet i de offentlige systemer og i samspillet mellem system, brugere og borgere. For at skabe et paradigmatisk skifte fra systemlogik til brugerlogik er det nødvendigt med innovation inden for kommunikationsteknologier og kommunikationskanaler og det er nødvendigt at skabe nye rammer og ny adfærd gennem innovation.

Udfordring og muligheder

En række megatrends sætter fokus på den offentlige kommunikation: Det er besluttet, at alle henvendelser fra det offentlige skal være digitale fra 2015; Markant øgede krav til kontrol og gennemsigtighed flytter store ressourcer fra primære til sekundære aktiviteter i den offentlige sektor; Datamængden vokser eksplosivt og mulighederne for at samkøre informationer giver fantastiske og skræmmende perspektiver.

Skæringspunkterne er den strøm af journaler, sagsbehandlingsnotater, elevplaner, agterskrivelser, rapporter, etc. som ligger til grund for beslutninger på alle planer og kommunikerer processer og afgørelser til brugere og borgere. I hvert af disse led kan der opstå problemer med aflæsning af systemet, som igen skaber forhindringer for udvikling og vækst.

Innovativ offentlig kommunikation kan skabe empowerment for borgere og brugere og være afgørende for succesraten med nye velfærdsteknologier.

Målsætning

Målet er at skabe empowerment for brugere af offentlige systemer, hvad enten brugerne er borgere, virksomheder, andre offentlige institutioner eller ansatte.

Målet er at skabe større tryghed og gennemslagskraft, så borgere og brugere i højere grad er medvidende om hvad der forventes og hvad de kan forvente.

Der er en direkte sammenhæng mellem brugeres evne til at være selvhjulpne og systemers effektivitet og innovativ offentlig kommunikation kan derfor potentielt skabe effektivitetsforøgelser på niveau med lean. Målrettet arbejde innovativ offentlig kommunikation vil både betyde udvikling af teknologier, kommunikationsprocesser, kommunikationskanaler og en paradigmatisk ændring af perspektiv.

Der vil være store muligheder for virksomheder med speciale i systemudvikling, visualisering og apps samt strategisk kommunikation.

Innovationsbehov

Målsætningen er forbundet med et bredt spektrum af innovationsbehov, lige fra udvikling af teknologiske platforme og ikke-platformsspecifikt software og til udvikling af adfærdsregulerende protokoller og lige fra uddannelse af offentligt ansatte og til forskning i big data management og i offentlig kommunikation.

Behovet for innovation af den offentlige kommunikation er helt inde i kernen af den danske velfærdsmodel og det er derfor afgørende, at offentlige systemer bakker op om en indsats. Der findes allerede forskning og udvikling på området og en del offentlige instanser (bl.a. en række kommuner, arbejdsformidlinger og domstole) har indset behovet for at udvikle nye processer, produkter og kanaler, men der er behov for en langt bredere og dybere indsats for at løfte potentialet.

For eksempel er det ikke nok, at sætte strøm til papir og skrive til folks elektroniske postkasser, hvis store grupper af borgere enten mangler digital literacy eller tværtimod er digital natives og lever på mobile platforme. De ældre og de unge tabes. For at understøtte det paradigmatiske skifte til en brugerorienteret offentlig kommunikation er det nødvendigt, at forstå borgerens situation og udvikle kommunikationsredskaber, f.eks. apps og visualiseringer, der møder brugeren i øjenhøjde.

De danske forudsætninger

Det danske samfund er karakteriseret ved en stor sammenhængskraft og offentlige institutioner har, komparativt, en anseelig social kapital. Dertil kommer, at danske offentlige institutioner er relativt lean. Denne kombination betyder, at de ydre omstændigheder egner sig til at søge effektivisering og empowerment gennem nye, innovative kommunikationskanaler og teknologier.

Effekter og potentialer

Velfungerende offentlige systemer og gnidningsfri offentlig kommunikation er en forudsætning for bæredygtig vækst. Tilsvarende er literacy et afgørende parameter for succesraten af nye velfærdsteknologier. Systemer til intern kommunikation og kommunikation mellem offentlige instanser og brugere er potentielt skalerbare nationalt og internationalt og mellem offentlige og private institutioner og vidensvirksomheder.