Gå til indhold

Energinet.dk: Afslører korrosion højt over Limfjorden

Det er farligt at flyve en helikopter tæt på højspændingsledninger og dyrt at afbryde ledningen for at bringe medarbejdere op for inspektion. Hos Energinet.dk er man ikke i tvivl om, at droner er løsningen.

Korrosion i højspændingsledninger er en snigende fare, som i sidste ende kan betyde, at ledningens brudstyrke mindskes. Det kan igen føre til strømsvigt og betydelige udgifter hos Energinet.dk, der har ansvaret for el-transmissionsnettet i Danmark.

Gennem de seneste to år har selskabet benyttet droner til at inspicere udvalgte luftledninger, såkaldt punktinspektion. Erfaringerne er så gode, at metoden nu er på vej fra forsøgsstadiet til almindelig drift.

”Har du et kabel i 100 meters højde i et 1 km langt spænd over Limfjorden, er det dyrt at sende en medarbejder op for at se, om der er problemer med korrosion,” forklarer senioringeniør Lars Rasmussen fra selskabet.

Højt over Limfjordens vande. På baggrund af drone-optagelser som denne har Energinet.dk besluttet at udskifte ledningerne. Dronen fandt flere steder korrosion og desuden en kortslutningsskade, som ikke var opdaget ved årlige helikopterinspektioner, hvor man af sikkerhedsmæssige årsager er nødt til at holde større afstand.
Højt over Limfjordens vande. På baggrund af drone-optagelser som denne har Energinet.dk besluttet at udskifte ledningerne. Dronen fandt flere steder korrosion og desuden en kortslutningsskade, som ikke var opdaget ved årlige helikopterinspektioner, hvor man af sikkerhedsmæssige årsager er nødt til at holde større afstand.

”Lift og sikkerhedsforanstaltninger vil hurtigt koste nogle 100.000 kr. Dertil kommer driftstabet, fordi man er nødt til at afbryde ledningen, mens inspektionen står på. I dag flyver vi årlige inspektioner af ledningerne med helikopter. Droneflyvning har vist sig ikke blot væsentligt billigere, men faktisk også bedre til punktinspektion.”

Netop på kablerne over Limfjorden har dronebillederne afsløret korrosion og desuden en kortslutningsskade, som ikke blev fundet under de tidligere års helikopterinspektioner.

”Dronen kan simpelthen gå meget tættere på,” siger Lars Rasmussen. ”Dertil kommer den store fordel, at vi kan udføre inspektionerne, når vi finder det nødvendigt. Ved helikopterinspektionerne er vi begrænset af mobiliseringsprisen. Dronerne giver os større frihed.”

Når man finder tegn på korrosion, er det næste spørgsmål, hvilke forholdsregler der skal træffes. Er problemerne små og lokale, er det muligt at løse dem ved reparationer. Men i tilfældet med Limfjordskablerne viste droneinspektionen, at det var en bedre løsning at skifte kablerne helt ud.

Energinet.dk udfører ikke selv droneflyvningerne, men får dem udført af firmaet Scopito (tidligere Heliscope) i samarbejde med Geopartner.

”Vi har meget positive erfaringer med samarbejdet, som vi muligvis gerne vil udvide med yderligere partnere,” siger Lars Rasmussen, Energinet.dk.

”Vi forestiller os, at metoden kan videreudvikles, så dronerne bliver mere intelligente. Hvis dronen forsynes med den rigtige software, vil den selv kunne genkende de steder, hvor der er tegn på korrosion. Det vil automatisere inspektionerne, så man ikke er afhængig af, at der skal sidde en operatør og se på alle optagelserne. Det er fremtiden, men kræver, at vi får en partner med erfaring i software til mønstergenkendelse.”

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 11. juni 2019