Sådan får du vurderet og anerkendt dine kvalifikationer i Danmark
Publikationer 2017
Uddannelses- og Forskningsministeriet har udarbejdet en håndbog for ministeriets arbejde med kvalitative studier.
En kortlægning af dronemiljøerne i USA, Kina, Tyskland, Sydkorea, Indien, Brasilien og Israel til danske forskere og virksomheder inden for droneteknologi.
Publikationen giver en status på den danske deltagelse i Horizon 2020 og identificere mulige potentialer med henblik på at sikre fortsat aktiv deltagelse i programmet.
Rapporten er udarbejdet af Oxford Research på vegne af Styrelsen for Forskning og Uddannelse. Den kortlægger og analyserer den danske deltagelse i EU’s offentlige-offentlige partnerskaber: ERA-NET, Artikel 185-initiativer og Joint Programming Initiatives (JPI’er).
”Erhvervslivets investeringer i forskning og udvikling i Danmark” er Styrelsen for Forskning og Uddannelses årlige publikation. Publikationen følger udviklingen i danske virksomheders forsknings- og udviklingsaktiviteter fra 2008 til 2015.
61 gode grunde til at søge tilskud til udvikling af ny dansk rumteknologi. Historien om hvordan virksomheder i forskellige brancher udvikler ny teknologi til rummet og i stigende grad anvender sattelitdata at udvikle nye tjenesteydelser.
Universiteterne ansætter flere kvindelige forskere end tidligere, men mændene er stadig i overtal på forskergangene. Det viser Danmarks nye talentbarometer.
En årsrapport om rummets betydning for Danmark med status for implementeringen af rumstrategiens initiativer samtidig et omfattende indblik i danske myndigheders planer for at bruge rumteknologi i den offentlige sektor.
Med strategien ’Danmark – klar til fremtiden’ fremlægger regeringen sine mål og pejlemærker for fremtidens forskning og innovation. Målene understøttes af 28 initiativer.
Dette års redegørelse gør status på forsknings- og innovationsområdet i Danmark.
Viden til vækst belyser de offentlige forskningsinstitutioners forskningssamspil med det private erhvervsliv.
Regeringen ønsker at løfte sprogområdet på tværs af hele uddannelsessystemet. Med sprogstrategien igangsættes syv nye initiativer, som skal bidrage til, at flere elever og studerende opnår solide sprogkompetencer til gavn for både den enkelte, arbejdsmarkedet og samfundet generelt.
"Tal om forskning og innovation" er Styrelsen for Forskning og Uddannelses årlige bevillingsstatistik med grundtal for Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Frie Forskningsfond, Danmarks Innovationsfond og Horizon 2020.
Konsulenthuset Pluss har analyseret de danske klynger og netværks erfaringer med og udbytte af labelsystemet ECEI (guld-, sølv-, og bronzelabels)
Publikationen præsenterer gode eksempler på europæisk uddannelsesarbejde i de danske institutioner og organisationer og giver samtidig et tilbageblik på 30 år med EU's uddannelsesprogram Erasmus+.
Denne publikation giver et sammenfattet overblik over forskningstemaerne i FORSK2025-kataloget, der udkom i juni 2017.
Performanceregnskabet stiller skarpt på innovationsmiljøernes resultater i 2016. Performanceregnskabet for innovationsmiljøerne er en årlig publikation, der udgives af Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte.
2016 viste betydelig vækst i innovationsnetværkenes aktiviteter, antallet af deltagere og virksomhedernes udbytte. Netværkene bygger bro mellem videninstitutioner og erhvervsliv gennem formidling, matchmaking, samarbejdsprojekter og internationalisering.
Magasinet sætter spot på morgendagens forskere. Hvilke facetter har en forsker anno 2020? Og hvilken rolle spiller EU's program for forskeruddannelse og -mobilitet i at skabe en ny og kompetent generation af forskere i Danmark og Europa. Få interessante bud på dette fra fremsynede ledere.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har sammen med Innovationsfonden udgivet en informationsfolder, der oplyser om støttemuligheder for danske SMV’er og vidensmiljøer, der ønsker hjælp til finansiering af innovationsprojekter.
Danmarks Frie Forskningsfond sætter fokus på humaniora som kilde til innovation, sammenhængskraft og refleksion i en ny publikation, der skal vise bredden og vigtigheden af humanistisk forskning i dagens samfund.
Ny evaluering viser, at EU's uddannelsesprogram Erasmus+ giver tusinder af unge internationalt udsyn og styrker de unges kompetencer, både fagligt, sprogligt og socialt.
Performanceregnskabet for GTS-net 2017 er netop udkommet. I regnskabet er der en status på udviklingen i centrale nøgletal og aktiviteter, og du kan læse en række eksempler på, hvordan GTS-institutterne samarbejder med virksomheder om innovation
Danske Universiteter har i samarbejde med Styrelsen for Forskning og Uddannelse, Dansk Industri og Dansk Erhverv udarbejdet en vejledningspjece om projektorienterede forløb. Pjecen tydeliggør juridiske og økonomiske rammer for studerende og værtsorganisationer og giver eksempler på best practice.
DEA og to forskere fra Zürich Universitet har udarbejdet et litteraturstudie vedr. effekterne af offentlig forskning. Litteraturstudiet er udarbejdet på vegne af Uddannelses- og Forskningsministeriet og regeringens tværministerielle udvalg vedr. effekterne af forskning.
DEA og to forskere fra Zürich Universitet har udarbejdet et litteraturstudie vedr. effekterne af offentlig forskning. Litteraturstudiet er udarbejdet på vegne af Uddannelses- og Forskningsministeriet og regeringens tværministerielle udvalg vedr. effekterne af forskning.
Uafhængig rådgivningsgruppe har undersøgt den igangværende danske indsats for forskningssamarbejdet European Spallation Source (ESS).
IRIS Group har set på, hvordan universiteterne siden 2014 har fulgt op på anbefalingerne fra evalueringen ”Vidensamarbejde underlup”
FORSK2025 udpeger fremtidens løfterige forskningsområder som de ses fra erhvervsliv, organisationer, ministerier, videninstitutioner og en bred kreds af øvrige interessenter.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i en ny analyse set på vilkår for optag og adgang til videregående uddannelser i Danmark for ansøgere fra den internationale gymnasieuddannelse IB.
Uddannelses- og Forskningspolitisk Redegørelse er en ny årlig redegørelse, som sætter fokus på videregående uddannelser, forskning og innovation i Danmark.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) har i en ny rapport identificeret barrierer og gevinster for forskere og institutioner, når de påtager sig værtskab for store internationale videnskabelige kongresser.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) præsenterer i sin årsrapport for 2016 et tematisk indblik i rådets arbejde og anbefalinger. Derudover giver årsrapporten for første gang en sammenfatning af resultaterne af DFiRs arbejde med innovation.
Beretningen beskriver det seneste års udvikling inden for vurdering og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer i forhold til såvel uddannelsessystemet som arbejdsmarkedet.
Ekstern analyse af universiteternes deltagelse i Innovationsnetværk Danmark-programmet
En erfaringsbaseret guide til ledere i den offentlige sektor udarbejdet af Rambøll for Uddannelses- og Forskningsministeriet. Et af 23 initiativer i regeringens dronestrategi.
Rådet konstaterer med tilfredshed, at antal optagne på fuldtidsuddannelser og aktiviteten på voksen- og efteruddannelser har stabiliseret sig.
Center for Forskningsanalyse (CFA) har udarbejdet en analyse af effekterne af forskningssamarbejde i form af forskellige typer af publikationssamarbejder. Formålet er at få indblik i, om forskellige typer af sampublicering har positive effekter for de involverede forskere og virksomheder.
Rambøll har gennemført en kortlægning af e-læring ved erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter i Danmark. Kortlægningen er baseret på interview med repræsentanter fra uddannelsesinstitutionerne.
Det Frie Forskningsråd har med en gennemsnitlig bevillingsstørrelse på 2,4 millioner kroner finansieret 386 forskningsidéer for en samlet sum af knap 1 milliard kroner, viser nøgletal for rådets fondsfunktion i 2016. Årsrapporten opsummerer hovedtal og højdepunkter fra året.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte har gennemført et tematisk tilsyn af balancen mellem den indgående og den udgående mobilitet for udveksling af studerende m.v. på videregående uddannelser.
Registeranalysen belyser arbejdsmarkedsrelevansen af de engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. Analysen belyser også de studerendes adfærd under uddannelsen (frafald og studietid), samt i hvor høj grad de studerende efterfølgende læser videre.
Analysen belyser, om de studerende og underviserne på de engelsksprogede erhvervsakademiuddannelser har de rette sproglige forudsætninger for henholdsvis at undervise og deltage i undervisningen. Analysen er gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Analyse af effekter af virksomheders deltagelse i de væsentligste danske klynger og innovationsnetværk 2017.
Danmarks Forsknings og Innovationspolitiske Råd (DFiR) ser i denne rapport nærmere på sektormobilitet og de gavnlige effekter mobiliteten skaber.
Kortlægning af metoder og initiativer til at påvise effekter af offentlig forskning. Rapporten skitserer tendenserne inden for måling af forskningsaktiviteter i Danmark og udlandet.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2016 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport med de samlede resultater i 2016 for de opgaver, der hører under Uddannelses- og Forskningsministeriets It
Årsrapport med de samlede resultater i 2016 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Videregående Uddannelser
Årsrapport med de samlede resultater i 2016 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Forskning og Innovation
Hovedresultaterne fra Uddannelses- og Forskningsministeriets seks analyser af et øget ph.d.-optag i perioden 2003-2010.
Udenlandske bedømmeres vurdering af danske ph.d.-afhandlinger. En af seks delrapporter i Uddannelses- og Forskningsministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
En spørgeskemaundersøgelse blandt ph.d.-studerende og ph.d.-vejledere. En af seks delrapporter i Uddannelses- og Forskningsministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
Det privat- og samfundsøkonomiske afkast af ph.d.-uddannelsen i Danmark. En af seks delrapporter i Uddannelses- og Forskningsministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
Epinions undersøgelse af den lægevidenskabelige ph.d.-uddannelse for Uddannelses- og Forskningsministeriet. En af seks delrapporter i ministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
Et pilotstudie udarbejdet af Dansk Center for Forskningsanalyse for Uddannelses- og Forskningsministeriet, der er en af seks delrapporter i ministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
Rapporten er udarbejdet af Højbjerre Brauer Schultz og Kubix for Uddannelses- og Forskningsministeriet. En af seks delrapporter i ministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
Rapporten er baseret på centrale nøgletal, der giver et overblik over de tværgående tendenser for de videregående uddannelsesinstitutioners udvikling og resultater for 2016.
Det er i år 10 år siden, at EliteForsk-initiativet blev igangsat. På den baggrund har Styrelsen for Forskning og Uddannelse fået lavet en evaluering af udviklingen, resultaterne og betydningen af initiativet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har bedt NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) om at gennemføre en international kortlægning af styringen af de videregående uddannelsesinstitutioner i Norge, Sverige, Finland, Holland og England.
Kortlægningens formål har været at afdække, om uddannelsesinstitutionernes styringsmæssige rammer understøtter regeringens målsætninger om høj kvalitet og relevans i de videregående uddannelser samt effektiv ressourceudnyttelse.
I rapporten ”Et fremtidssikret censorsystem" peger Censorudvalget på en række områder, hvor censorsystemet kan forbedres
De nordiske lande har i samarbejde udarbejdet rapporten for at skabe et opdateret overblik over, hvordan SU-systemerne er sammensat i de forskellige lande.
Sådan bruges vurderinger af udenlandske uddannelser i vejledningen om uddannelsesmuligheder og optagelse
Handlinger tilknyttet webside