Hvad betyder et ophold i en udenlandsk virksomhed for danske erhvervsuddannelseselevers kompetenceudvikling - og hvordan oplever elever med udlandserfaringer at stå over for en arbejdsgiver siden hen? Det har et speciale fra Aarhus Universitet undersøgt gennem interview med fem elever.
Nyheder om udveksling og internationale samarbejdsprojekter
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen nominerede i foråret ni Erasmus+-projekter til European Innovative Teaching Award (EITA-prisen). Nu er fire vindere udnævnt fra henholdsvis dagtilbudsområdet, grundskoleområdet, det almene ungdomsuddannelsesområde og erhvervsuddannelsesområdet.
Et kapacitetsopbygningsprojekt handler om i fællesskab at udvikle og forbedre videregående uddannelse i et land uden for EU. Danske videregående uddannelsesinstitutioner er aktive i ti forskellige projekter i 2024, og aktuelt er Københavns Universitet med i et projekt i Malawi og Uganda.
Professionshøjskolen University College Nordjylland er nu blandt hele ni danske uddannelsesinstitutioner, der indgår i en række ’Europæiske Universiteter’. Danske videregående uddannelser er således med helt i front, når det gælder internationale ambitioner.
Arbejder du med inklusion og trivsel på skoleområdet? Via EU-programmet Erasmus+ kan du hente støtte til indsatser med fokus på, hvordan vi i Europa kan skabe en bedre skolegang for alle.
Tidligere i år nåede EU-programmet Erasmus+ en milepæl med mere end 15 millioner deltagere i læringsmobilitet siden 1987. Med offentlig adgang til statistik og visuelle fremstillinger af data kan alle interesserede få adgang til faktuel viden om Erasmus+.
Erasmus+ og Det Europæiske Solidaritetskorps styrker internationale kompetencer og personlige færdigheder, men fremmer også det internationale miljø på involverede uddannelsesinstitutioner og i organisationer. Det viser to nye nationale rapporter om EU-programmerne og deres effekter.
Sjællands Erhvervsakademi Zealand samlede internationale samarbejdspartnere til en uge med faglig udvikling og netværk på tværs af landegrænser.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har nu udvalgt de nominerede projekter til årets European Innovative Teaching Award (EITA).
Klip en 3-minutters film eller skriv en historie om dit oplæringsophold i udlandet og deltag i Uddannelses- og Forskningsstyrelsens OPU-konkurrence 2024. Der er præmier på op til 7.000 kroner til de bedste historier og film. Deadline er 1. oktober 2024 kl. 12.00.
Vil man sikre læringen for den enkelte, når man rejser med elever i en gruppe, bør man som underviser kende ”de fem, dominerende personlighedstræk” og være forberedt på, hvad man kan gøre for både ”Danny Downer”, ”Annie Anxious” og ”Henry Homebody”, lød det på konference i USA.
Årets tema er trivsel, når Uddannelses- og Forskningsstyrelsen dette forår nominerer projekter til European Innovative Teaching Award (EITA). EITA er Europa-Kommissionens hæderspris til dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser, der har gennemført eksemplariske Erasmus+-projekter.
Smedeuddannelsen på EUC Lillebælt har kontakt til en lang række oplæringsvirksomheder i Europa. ”Men ikke alle elever ville trives i det kæmpe store værft i Torshavn”, siger skolens internationale koordinator: ”Så man skal kende eleven, og han eller hun skal kende sig selv.”
Gik du glip af årets konference om Erasmus+, eller vil du blot have genopfrisket noget af informationen? Så kan du her se glimt fra dagen og hente oplæg.
Gartner, SOSU-assistent eller smed. På alle erhvervsuddannelser er det en mulighed at tage en del af sin praktiske oplæring i udlandet. Undervisningsministeren har netop overrakt årets pris for den bedste film indsendt til ’OPU-konkurrencen 2023’ til fire elever, der har arbejdet tre måneder i Kenya
Signe Gundlach Nielsen er en del af det danske Skillslandshold, der for nylig hjembragte 14 medaljer fra EuroSkills i Gdansk. ”Det er vildt fedt og vildt hårdt på samme tid at konkurrere internationalt, men jeg bliver en dygtigere SOSU-assistent”, siger hun. Skillslandsholdet er støttet af Erasmus+.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen nominerede i foråret elleve Erasmus+-projekter til European Innovative Teaching Award (EITA-prisen). Nu er fire vindere udnævnt fra henholdsvis dagtilbudsområdet, grundskoleområdet, det almene ungdomsuddannelsesområde og erhvervsuddannelsesområdet
Hvad har Peter Larsen Kaffe, Nordic Estonian Medical Center og Lufthansa tilfælles? De er blot nogle af de partnere, som skal arbejde på en mere bæredygtig og digital fremtid for Europa i en af de såkaldte innovationsalliancer i Erasmus+, der koordineres af Designskolen Kolding.
I 2023 er udvikling af færdigheder og livslang læring et så centralt emne i EU, at året er udnævnt til at være ’Det europæiske år for færdigheder’. Det skal bidrage til at fjerne kløften mellem uddannelse og de færdigheder, der er brug for til at sikre et mere konkurrencedygtigt Europa.
VIA University College er netop føjet til rækken af danske videregående uddannelsesinstitutioner, der indgår som partnere i en række ’Europæiske Universiteter’. Med det nye partnerskab følger 14,4 millioner euro over en fireårig periode.
Retningslinjer for tilskud gennem DK-USA-programmet og tilhørende ansøgningsskema har i 2023 været forsinket pga. sent vedtaget finanslov. Men begge dele ligger nu klar. Tilskudssatserne er sat op, og der gives som noget nyt nu også tilskud til deltagergebyr til Community College-konferencer.
Med støtte fra Erasmus+ og Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) tager op mod 80 procent af landbrugseleverne på Kalø Økologisk Landbrugsskole en del af deres praktiske oplæring i udlandet. Verden har brug for globale og klimabevidste landmænd, lyder filosofien.
What can Danish higher education institutions gain from capacity building projects within Erasmus+? Some might think that you only build capacity elsewhere – but Dr. Romeo V. Turcan from Aalborg University has a completely different perspective.
På Jordbrugets UddannelsesCenter Aarhus prioriterer man internationalt samarbejde højt, hvad enten det er udlandsophold eller store udviklingsprojekter under Erasmus+. Hvorfor? Fordi eleverne vil have alt det, projekterne giver.
95 millioner kroner styrker uddannelsessamarbejdet i Norden og Baltikum. Det sker i kraft af uddannelsesprogrammet Nordplus, der henvender sig til alle uddannelsessektorer og organisationer og institutioner, der er involveret i læring og uddannelse.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsens kontor for Internationale Uddannelsesprogrammer har nu udvalgt de nominerede projekter til årets European Innovative Teaching Award (EITA).
Klip en 3-minutters film eller skriv en historie om dit oplæringsophold i udlandet og deltag i Uddannelses- og Forskningsstyrelsens OPU-konkurrence 2023. Der er præmier på op til 7.000 kroner til de bedste historier og film. Deadline er 2. oktober 2023.
Elever fra Techcollege i Aalborg knækker koder og krydser kulturer sammen med islandske og spanske webudvikler-elever. Et udvekslingssamarbejde via Erasmus+ giver eleverne helt særlige undervisningsoplevelser.
Fire danske institutioner skal bidrage til at styrke målsætninger og praksis for læreruddannelser og professionsudvikling i Europa gennem deltagelse i internationale partnerskaber.
En stor portion vilje, gode samarbejdspartnere og opbakning fra ledelsen. Det er en del af opskriften på et vellykket internationalt samarbejdsprojekt i Erasmus+ ifølge Erhvervsakademi SydVest.
European Innovative Teaching Award (EITA) er Europa-Kommissionens hæderspris til dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser, der har gennemført eksemplariske Erasmus+-projekter. I år vil Uddannelses- og Forskningsstyrelsen nominere en række kvalificerede projekter forud for den endelige kåring.
Undervisere og ledere fra fem danske erhvervsskoler besøgte i februar 2023 community colleges i North Carolina. Men hvorfor søge inspiration i USA, som ikke har erhvervsuddannelser på samme måde, som vi kender dem i Danmark, og hvad vil det overhovedet sige at være på jobshadowing via Erasmus+?
Community Colleges for International Development (CCID). Sådan hedder en amerikansk college-organisation med snart 50 års erfaring i at fremme internationalt samarbejde på amerikanske community colleges. Med sine medlemmer fra hele verden er CCID også relevant for danske erhvervsskoler.
Eleverne på FGU Midt- og Østsjælland er som deres jævnaldrende på landets øvrige FGU'er. De er unge under 25, der endnu ikke er parate til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Men for EU-midler har de midtsjællandske elever nu fået mulighed for at hente energi, faglighed og selvtillid i udlandet.
Fra 2023 bliver det muligt at sende alle voksne, der indgår i et læringsforløb, på udlandsophold med tilskud fra Erasmus+. Læs mere om de nye regler for mobilitet i voksenlæringssektoren.
Hvorfor giver det mening at ansøge om et internationalt samarbejdsprojekt? Læs om tre forskellige tilskudsmodtageres motivation for at give sig i kast med et samarbejdsprojekt via Erasmus+ og få gode råd til nye ansøgere.
Canada er eneste oversøiske destination på top-10 i ny opgørelse over OPU-ophold i 2021 – et år med rejserestriktioner i både USA og Australien. Men meget tyder på, at hele verden nu igen er åben for danske erhvervsuddannelseselever. Hør Henriette fortælle fra New Zealand og Tomas fra Norge.
"Martine og Emmanuel modtager 1. prisen på 7.000 kr. for en film, der i den grad sælger landbrugsfaget, men uden at romantisere det”, sagde formand for Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser Stina Vrang Elias, da hun udnævnte de to landbrugselever som vindere i årets OPU-konkurrence.
Gik du glip af årets konference om Erasmus+, eller vil du blot have genopfrisket noget af informationen? Så kan du her se glimt fra dagen og hente oplæg.
Tre danske skoleprojekter er netop blevet hædret i Bruxelles. Til januar kan du høre underviserne bag to af vinderprojekterne fortælle om deres Erasmus+-samarbejder, når Uddannelses- og Forskningsstyrelsen afholder en inspirationseftermiddag for alle interesserede på Asmildkloster Landbrugsskole.
Lige dele skole- og virksomhedsophold. Lige dele Tyskland og Danmark. Hold af to og to, og én bunden opgave. Sådan lyder opskriften på et stærkt smedefagligt udvekslingssamarbejde mellem den tyske erhvervsskole Berufliche Schule Stahl- und Maschinenbau BS04 og EUC Lillebælt.
I anledning af Det europæiske år for unge afholdte Uddannelses- og Forskningsstyrelsen en minikonference under temaerne engagement, aktivisme og ungefællesskaber den 21. september 2022 i Odense.
Der er sammenhæng mellem studerendes motivation for at rejse ud og deres tilfredshed med studie- og praktikophold, viser en stor undersøgelse af nordiske Erasmus+-studerende. Og motivationen har også betydning for, hvor godt de studerende integrerer sig under udlandsophold.
Europa-Kommissionen har netop udpeget Syddansk Universitet til at indgå i et partnerskab med otte andre europæiske universiteter som en del af de såkaldte ’Europæiske Universiteter’. Alliancen vil modtage op til 14,4 millioner euro over en fireårig periode.
En bjælkehytte. Hvor lærer man bedst at bygge en sådan? På erhvervsskolen Mercantec i Viborg, der er akkrediteret til Erasmus+-programmet, har svaret i flere år været: Det gør man i Rakvere, i Estland.
Kender du unge, der gerne vil have mulighed for at lære, dele deres visioner med andre, møde folk og involvere sig i aktiviteter i hele Europa? Så fortæl dem om Det europæiske år for unge! EU har besluttet at dedikere 2022 til den unge generation, dens visioner og de spørgsmål, der optager den mest.
Mistrivsel blandt de unge er udpeget til at være den vigtigste årsag til frafaldet på erhvervsskolerne. Et nyt Erasmus+-projekt har udviklet metoder til at styrke elevernes selvtillid og tilhørsforhold.
Hvad er klimaaftryk og klimavenlig mad? De spørgsmål følte en grønlandsk 9. klasse sig ret sikre på. Men i denne uge mødte de for første gang deres jævnaldrende projektpartnere i et EU-projekt om klimavenlig mad. Og i hverken Sverige eller Frankrig er det altså ”eco-friendly” at spise meget kød.
Det er næsten omkostningsfrit for organisationer at styrke ungdomsarbejderes kompetencer og netværk ved at sende dem på kurser og studiebesøg i Europa.
Corona kan lukke verden for en tid, men onlinefællesskabet 'eTwinning’ åbner skolernes internationale udsyn.
Nedlukning gav Sjællands Erhvervsakademi Zealand skubbet til for alvor at invitere verden og de virtuelle værktøjer inden for.
Rejserestriktioner og nedlukninger har ikke stoppet elever i erhvervsuddannelserne fra at tage i praktik i udlandet. Det viser nye tal fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Handlinger tilknyttet webside