I første halvdel af 2019 afholder EuroCenter webinarrækken "Styrk din ansøgning til Horizon 2020", som skal hjælpe dig som ansøger med at styrke udvalgte områder i din Horizon2020-ansøgning. Webinarerne vil dykke ned i konkrete elementer, der relaterer sig til ansøgningsprocessen og skrivearbejdet.
Publikationer 2018
I denne implementeringsplan nummer 3 afrapporterer Det Tværministerielle Rumudvalg på implementeringen af de sidste initiativer af de i alt 46 initiativer i rumstrategien, og der gøres generelt status på områdets betydning for den danske økonomi.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har gennemført en evaluering af institutionsakkreditering. Evalueringen består af en analyse af institutionernes erfaringer og en redegørelse fra Akkrediteringsinstitutionen.
Uddannelses- og Forskningspolitisk Redegørelse er en årlig redegørelse, som sætter fokus på videregående uddannelser, forskning og innovation i Danmark.
At gå fra den danske til den europæiske elite inden for forskning er temaet for magasinet EUindblik. Vi ser nærmere på, hvordan danske forskningsbevillinger kan være essentielle i opnåelsen af de europæiske. Og mød flere forskere, der alle har oplevet dette.
Det danske innovationscenter i Seoul har udarbejdet en outlook rapport, der giver et overblik over Sydkoreas nuværende stærke politiske fokus på den fjerde industrielle revolution.
I 2019 afholder EuroCenter fire kurser om Horizon 2020. Ved at deltage har du mulighed for at stille skarpt på Horizon 2020 og styrke dine kompetencer. Kurserne har fokus på den gode ansøgning til Horizon 2020, afrapportering i projekter og den succesfulde ansøger til Det Europæiske Forskningsråd.
Analyse af Den Europæiske Studentereksamen afdækker, om der er lige vilkår for optagelse på en videregående uddannelse i Danmark for ansøgere med en Europæisk Studentereksamen/European Baccalaureate som for ansøgere med en dansk gymnasial eksamen.
Redegørelse om forsknings- og innovationsområdet 2018 fremlægger de offentlige og private investeringer i forskning, udvikling og innovation og giver et overblik over indsatserne på området i 2018 og fremadrettet.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser afgiver hermed sin tiende årsberetning, siden rådet blev nedsat i 2008.
Pjecen giver en introduktion til Det Europæiske Forskningsråd, der uddeler midler til excellent forskning. Den giver et overblik over, hvem der kan søge, hvad kravene er, hvordan ansøgninger evalueres og konkrete erfaringsbaserede råd til at skrive en god ansøgning til ERC.
Handlingsplanen skal understøtte fortsat dansk deltagelse i EU’s programmer for forskning og innovation og bygge bro til det næste EU-program. Handlingsplanen indeholder 19 initiativer, der spænder fra rådgivningsaktiviteter over analyser til en ny koordinatorpulje, og otte anbefalinger.
Publikationen beskriver grundlaget for implementering af en fælles kontoplan for videregående uddannelsesinstitutioner.
Erasmus+ strategiske partnerskaber er samarbejdsprojekter, hvor en institution eller organisation udvikler et fælles projekt sammen med europæiske partnere, som styrker uddannelseskvaliteten og ungdomssektoren på tværs af landegrænser i Europa.
Rapporten giver et overblik over forskning og udvikling i relation til velfærdsteknologi.
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Formålet med analysen er at bidrage til baggrunden for politisk stillingtagen til Danmarks fremtidige deltagelse i programmer under det europæiske rumagentur, European Space Agency (ESA), vedr. bemandet og ubemandet udforskning af rummet.
Rambøll konkluderer i ny rapport, at rumområdet generelt er omgivet af stor vækstoptimisme. Hvis de mest positive vækstforventninger skal indfries, kræver det dog adgang til mere kvalificeret arbejdskraft og et øget fokus på iværksætteri.
Forskningsbarometer 2018 indeholder nøgletal og udviklingstendenser inden for centrale indikatorer og giver aktuel viden om dansk forsknings omfang, fordeling og kvalitet i en international kontekst.
Med udspillet ’Fleksible universitetsuddannelser til fremtiden’ sætter ny regeringen en ny og ambitiøs retning for Danmarks universitetsuddannelser
”Tal om forskning og innovation” er Styrelsen for Forskning og Uddannelses årlige bevillingsstatistik med grundtal for Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Frie Forskningsfond, Danmarks Innovationsfond og Horizon 2020.
Publikationen beskriver Uddannelses- og Forskningsministeriets tilpasning af optaget på engelsksprogede universitets- og diplomingeniøruddannelser. Publikationen har afsæt i to analyser.
”Erhvervslivets investeringer i forskning og udvikling i Danmark” er Styrelsen for Forskning og Uddannelses årlige publikation. Publikationen følger udviklingen i danske virksomheders forsknings- og udviklingsaktiviteter fra 2008 til 2016.
Elever og lærlinge på erhvervsuddannelserne kan tage deres praktikophold i udlandet med tilskud fra ordningen Praktik i Udlandet (PIU). Sådan gør du - for dig som er arbejdsgiver.
Som elev på en erhvervsuddannelse kan du tage én eller flere af dine praktikperioder i en virksomhed i udlandet og få dem godkendt som en del af din danske uddannelse. Tager du af sted med PIU-ordningen, kan du få tilskud til praktikopholdet.
Innovation Centre Denmark i Seoul lancerer en ny oversigt for 2018, som skitserer finansieringsmuligheder for forskere med særlig interesse i mobilitet eller samarbejde mellem Danmark og Sydkorea.
Som led i regeringens tværministerielle udvalg om effekterne af den eksisterende forskningsindsats, der ledes af Uddannelses- og Forskningsministeriet, er der blevet udarbejdet et litteraturstudie om skatteincitamenter til forskning.
Hvad er konsekvenserne af Storbritanniens EU-exit for dansk forskning og uddannelse? Hvad er mulighederne for dansk-britisk samarbejde om forskning og uddannelse i fremtiden? Tænketanken DEA og Tænketanken Europa har på vegne af Styrelsen for Forskning og Uddannelse udarbejdet en BREXIT-analyse.
Undersøgelsen har det formål at give inspirationsgruppen om nyt filosofikum et overblik over, hvilke tilgange der i dag er til at implementere studieelementet Fagets videnskabsteori på universiteternes bacheloruddannelser.
Inspirationsgruppen har fået Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet til at gennemføre en kortlægning af eksempler på filosofikumlignende elementer i universitetsuddannelser i en række lande.
Rapporten beskriver, hvordan et nyt filosofikum kan indføres på de danske universiteter.
Hvem er evaluatorer i Horizon 2020? Hvordan læser de EU-ansøgninger? Hvad er de typiske faldgruber, som trækker ned i bedømmelsen? Via spørgeskemaundersøgelse og interview med danske evaluatorer belyser rapporten evalueringsprocessen i EU og værdien ved at være evaluator. Rapporten er på engelsk.
Rapporten afdækker arktiske interesser i fem strategiske lande, hvor der er etableret innovationscentre. Formålet med rapporten er at afklare om der er behov for at etablere nye, eller styrke eksisterende, bilaterale relationer inden for arktisk forskning til gavn for danske forskningsmiljøer.
Det danske innovationscenter i Silicon Valley har udarbejdet en ICDK Outlook, der fokuserer på mulige samarbejde med amerikanske aktører inden for droneområdet. USA står bag den største andel af den globale forskning på droneområdet og er derfor en vigtig partner for danske forskere og virksomheder.
En guide til mentorer
Publikationen ”Viden til vækst 2018 – offentlig-privat samspil om forskning” giver et unikt overblik over teknologioverførsel og vidensamspil mellem den offentlige og private sektor.
Baggrundsrapport til evalueringen af 7-trins-skalaen. Rapporten kortlægger og analyserer karaktergivningen efter 7-trins-skalaen i grundskolen, på de gymnasiale uddannelser og de videregående uddannelser fra 2007 til 2016.
Ny analyse viser, at offentlige ordninger til fremme af privat forskning generelt bliver evalueret med stærke metoder, men der er behov for en fælles overordnet tilgang til evalueringer.
Beretningen beskriver det seneste års udvikling inden for vurdering og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer i forhold til såvel uddannelsessystemet som arbejdsmarkedet.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har udarbejdet en kort guide til de økonomiske og juridiske regler i Marie Skłodowska-Curie Actions. Formålet er at give et overblik over de væsentligste økonomiske og juridiske regler i projekter finansieret via EU-programmet Marie Skłodowska-Curie Actions.
En registerbaseret undersøgelse med udgangspunkt i ansættelser ved universiteterne i perioden 1999-2017.
Formålet med evalueringen af den ledighedsbaserede dimensioneringsmodel er at samle systematisk op på de praktiske erfaringer med modellen og om modellens effekter. Desuden sætter evalueringen fokus på den tekniske udformning af modellen, herunder fordele og ulemper ved centrale modelvalg
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har udarbejdet en kort guide til de juridiske regler i Horizon 2020-projekter. Formålet er at give et overblik over de væsentligste juridiske regler, som alle projektdeltagere bør kende for at undgå at tilbagebetale tilskud og undgå konflikter i konsortiet.
I Tyskland har man over 40 års erfaring med at integrere erhvervsarbejde og videregående uddannelse. Det danske innovationscenter i München har udarbejdet en rapport, der belyser tyske erfaringer med erhvervsintegrerede uddannelser.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har udarbejdet en kort guide til de økonomiske regler i Horizon 2020-projekter. Formålet er at give et overblik over de væsentligste økonomiske regler, som alle projektdeltagere bør kende til for at undgå at lave fejl i afrapporteringer til EU.
Det danske innovationscenter i Silicon Valley har udarbejdet en rapport, der beskriver, hvordan tre eliteuniversiteter i USA – UC Berkeley, Stanford University og MIT - arbejder med makerspaces.
VIVE har for Uddannelses- og Forskningsministeriet udarbejdet et litteraturreview af studier, der omhandler den teknologiske udviklings betydning for de kompetencer, der forventes at blive efterspurgt på arbejdsmarkedet i fremtiden.
Efter det regionale uddannelsestopmøde i 2016 har Uddannelses- og Forskningsministeriet udarbejdet en publikation med information om muligheden for internationalt uddannelsessamarbejde med særlig vægt på den dansk-tyske grænseregion.
Ny rapport fra det danske innovationscenter i Shanghai giver indblik i det kinesiske forskningsfinansieringssystem på lokale, regionalt og nationalt niveau og kommer med gode råd til ansøgningsproces.
Innovation Centre Denmark i Shanghai lancerer en ny oversigt for 2018 over kinesiske nationale forskningsstøttemuligheder for danske forskere, der ønsker at samarbejde med kinesiske partnere
Spørgeskemaundersøgelse blandt frafaldne studerende ved videregående uddannelser.
Delanalyse 1a er første afrapportering af dataindsamlingen til evalueringen af læreruddannelsen. Delanalysen belyser, om målsætningerne i den politiske aftale fra 2012 er indfriet, og om den efterfølgende reform af læreruddannelsen har medført en øget praksis- og evidensbasering af undervisningen.
Delanalyse 1b er anden afrapportering af dataindsamlingen til evalueringen af læreruddannelsen. Delanalysen fokuserer på almen dannelse i læreruddannelsen.
En vejledning om bygningsmæssige forhold for uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I dette inspirationshæfte kan du læse om erfaringer med europæisk uddannelsessamarbejde opnået gennem projekter, som har modtaget støtte gennem Erasmus+: Almen voksenuddannelse og folkeoplysning og finde inspiration til din egen ansøgning
Ny analyse giver et første billede af sammenhængene mellem forskningsfinansiering og den udførte forskning
Ny analyse belyser Danmarks forskningsfinansiering i international kontekst. Danmark klarer sig godt internationalt
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2017 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport med de samlede resultater i 2017 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Årsrapport med de samlede resultater i 2017 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Forskning og Uddannelse
Handlinger tilknyttet webside