Gå til indhold

Projekteksempler

Topbillede
Inspiration til det europæiske uddannelsessamarbejde i dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser.

Europæisk efteruddannelse styrker skolernes undervisning

Skoler og kommuner, der efteruddanner lærere, pædagoger og ledere i udlandet med tilskud fra Erasmus+, får en stor gevinst: Et fagligt netværk – både lokalt og internationalt – som skolerne kan bruge til at forbedre undervisningen.


Esbjergs børn skal rustes til en international fremtid

En by er ikke ret meget klogere end dens borgere. Projektet ’Smart City Smart Kids’ sender hele 117 skolefolk fra Esbjerg ud på en rejse, der skal sætte fokus på innovation og bæredygtighed i kommunens undervisning.


Det svære møde med det fremmede

Man kommer nemt til at danne myter om andre, hvis man holder sig til sine egne cirkler. I sidste ende kan det føre til radikalisering. Det er temaet i Erasmus+-projektet ’Preventing Radicalism among European Pals’.


Pædagogers udlandsbesøg giver nye ideer til Sønderborgs institutioner

Sønderborg Sønderborg har store ambitioner for kommunens børn og unge. En helhedsplan har som mål at sikre en høj kvalitet i dagtilbud og skoler, og et af midlerne er at sende det pædagogiske personale ud for at lære af andre landes institutioner.

Computerspil skal give børn en god skolestart

Skolestart kan være overvældende for mange børn, og det har fået et Erasmus+ Skole strategisk partnerskab til at undersøge, hvordan brug af animationsfilm og computerspil i pædagogikken kan lette den svære overgang fra børnehave til skole.


Unge har meget at lære på museet

Unge er en befolkningsgruppe, der har svært ved at finde vej til de danske museer. Mens museerne har stor erfaring i at samarbejde med folkeskoler og herigennem har en masse børn blandt de besøgende, kniber det mere med gymnasieungdommen og de yngre voksne.


Fysiksamarbejde til gavn for verden

Unge fysiktalenter fra fem lande samarbejder på tredje år om at udvikle den rene og pålidelige energiløsning, som kloden tørster efter – Fusionsenergi. Ideen til det ambitiøse samarbejde fik en fysiklærer på et dansk gymnasium.


KL: Europæisk samarbejde  udvikler vores skolesystem

Bør danske kommuner deltage i det europæiske uddannelsessamarbejde? Hvad får skolerne ud af det? Og hvad kan give flere kommuner mod på at arbejde på tværs af grænser? Udviklingsdirektør Arne Eggert fra Kommunernes Landsforening (KL) giver svar.


Varde Kommune efteruddanner lærere og skoleledere i udlandet med tilskud fra Erasmus+

Over 80 lærere, skoleledere og pædagogiske konsulenter fra Varde Kommune tager i løbet af de næste to år på efteruddannelse i Europa. Den sydvestjyske kommune har nemlig taget initiativ til ét af de i alt 26 projekter inden for skolesektoren, som netop har fået tilskud fra Erasmus+.

Lav en strategi og giv den liv 

Få større udbytte af internationalt uddannelsessamarbejde ved at have en strategi for indsatsen og husk, at det kræver toplederopbakning og bredt ejerskab. Det er rådet fra Ann Katrine Stendahl Rannestad, skolekonsulent i Aalborg Kommunes skoleforvaltning.


Film om det europæiske uddannelsessamarbejde i skoler


Europæisk uddannelsessamarbejde kræver vedholdende toplederfokus

Det gavner både elever, medarbejdere, institution og samfund at deltage i europæisk uddannelsessamarbejde. Det vurderer rektor på Rysensteen Gymnasium Gitte Harding Transbøl. Læs hendes erfaringer.

Balletskolens medarbejdere danser ud

Balletskolen i Holstebro vil i tættere samarbejde med andre europæiske undervisningsinstitutioner. Derfor sender skolen nu medarbejdere på faglige kurser og ugeophold i Europa.


Jobshadowing gavner gymnasiet og eleverne

Lærere fra udlandet er ofte med i undervisningen på Frederiksborg Gymnasium, der også har mange års erfaring med at sende egne lærere på jobshadowing hos partnerskoler i udlandet.


Middelfart gør skolebørn til verdensborgere

At sende skoleledelser til udlandet for at lære at samarbejde med skoler på tværs af landegrænser er sammen med et stærkt skolenetværk centrale elementer i en igangværende internationalisering af Middelfart Kommunes folkeskoler.

Uddannelsesdirektør: Globaliseringen flytter også ind i dagtilbuddet

Hvorfor skal pædagoger deltage i det europæiske uddannelsesarbejde? Hvordan gavner det børnene og institutionen? Og kan danske pædagoger bidrage til Europa. Det har vi talt med uddannelsesdirektør i UCC Lisbeth Harsvik om.

Internationalisering i dagtilbud

Maren Pilegård Andersen er udviklingskonsulent i Videncenter for Integration, Børn og Unge i Vejle Kommune (VFIN) og har erfaring med EU-projekter. Læs med, når Maren giver sit bud på, hvorfor dagtilbud bør engagere sig i det internationale uddannelsessamarbejde, og hvordan de kommer i gang.

Ekspert: Få succes med international mobilitet

Hvordan får vi flere unge på studie- og praktikophold? Og hvad er nøglen til at få succes med det internationale arbejde på uddannelsesinstitutionerne? Det har vi talt med international leder hos UC SYD Mette Ernlund om.

Mange gevinster ved partnerskaber mellem børnehaver

Pædagoger og børnehavebørn i Hjørring Kommune deler oplevelser og erfaringer med børnehaver ude i Europa via den sociale internetplatform eTwinning.net. Det giver både nye venskaber og løfter personalets kompetencer. Næste skridt er pædagogudvekslinger.


Ledelsen skal bakke op om internationaliseringsdagsordenen

Solid ledelsesmæssig forankring og hårdt arbejde. Det er vigtige ingredienser i den opskrift, der har givet Rysensteen Gymnasium en unik status som internationalt profilgymnasium.


Fra fri leg til klar strategi

På Vestre Skole i Middelfart Kommune startede det internationale samarbejde som en leg. Siden er det vokset så stort, at det har været nødvendigt for skolen at formulere en strategi. Og ambitionerne er endnu større.


Ny portal vil give Europas unge luft under vingerne

Projektet ’EU Needs U’ forener flere end 300 elever fra seks lande samt deres lærere i bestræbelserne på at få flere unge til at krydse landegrænser for at uddanne sig og arbejde.


Projekt søger opskrift på uddannelse til Europas unge

Albertslund Kommune har allieret sig med partnere i Grækenland, Irland, Norge og Portugal for at indhente viden om, hvilke pædagogiske tiltag der modvirker unges frafald i skoler og ungdomsuddannelser.


Med ny app kan børn skrive deres egne bøger

I et Nordplus-projekt har en it-virksomhed og tre uddannelseseksperter samarbejdet om at udvikle en stribe interaktive bøger, der skal styrke læsning gennem leg og introducere børn til nordisk kultur.


Differentieret sprogundervisning i 3.G

På Tornbjerg Gymnasium har man haft stor glæde af, at have en sprogassistent med i tyskundervisningen. Det har givet en helt særlig dynamik, fortæller en tidligere elev og den internationale koordinator på skolen.


Konflikthåndtering - en del af skolens kultur

Tre sydfynske skoler, Fyns Politi, SSP og UC Lillebælt samarbejder med Leicestershire County Council om implementering af konflikthåndtering, som en del af skolens kultur.

Senest opdateret 10. november 2021