Gå til indhold

Publikationer 2019

Viser 1-60 af 60 resultater
Inspiration og information om Erasmus+ - Den internationale dimension

Publikationen omhandler den internationale dimension af Erasmus+, hvor videregående uddannelsesinstitutioner kan samarbejde med lande uden for Europa. Gennem Erasmus+ kan man få tilskud til samarbejde, udvikling og aktiviteter for studerende, undervisere og forskere.

Magasinet EUindblik 2:2019

EU-støtte til virksomheder er temaet i december-udgaven af magasinet EUindblik - og byder på interviews med en række erhvervsfolk. I magasinet fortæller de, hvordan de via Horizon 2020 blandt andet får styrket virksomhedens teknologiudvikling og samarbejder med superspecialister i ind- og udland.

Fremtidstjek af Det Blå Danmarks kompetencebehov

Damvad Analytics har udarbejdet en rapport om, hvilke kompetencer der er behov for i dag og fremover. Rapporten viser blandt andet, at de ansatte i Det Blå Danmark bliver højere uddannede end før, og at der efterspørges nye og flere kompetencer.

Undersøgelse af projekter under Erasmus+: Ungdom

Rapport udarbejdet af Carsten Yndigegn i samarbejde med Kontoret for Internationale Uddannelsesprogrammer, Styrelsen for Forskning og Uddannelse, Uddannelses- og Forskningsministeriet. Den er baseret på en spørgeskemaundersøgelse gennemført af det tværeuropæiske netværk RAY i 2017/18

Studerende i Norden - studiestøtte og økonomi - 2. udgave

ASINs (Arbejdsgruppe for Studiestøtte i Norden) komparative rapport sammenligner studiestøtten i de nordiske lande. Rapporten er første gang publiceret i forbindelse med det danske formandskab 2016-2018. Foruden Danmark deltager Sverige, Norge, Finland, Island, Grønland, Færøerne og Åland i ASIN.

Teknologisk forskning i Danmark

Teknologisk forskning spiller en nøglerolle i det danske samfund. Det viser analysen om teknolo-gisk forskning i Danmark.

Tal om Forskning og Innovation 2018

Tal om forskning og innovation er Styrelsen for Forskning og Uddannelses årlige bevillingsstatistik med grundtal for Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Frie Forskningsfond, Danmarks Innovationsfond og Horizon 2020.

Faktablad: Sådan får du styr på work packages i Horizon 2020

Faktabladet giver tips til, hvordan du bedst muligt arbejder med de såkaldte work packges (wp) i en ansøgning til EU's forsknings- og innovationsprogram Horizon 2020 og efterfølgende bruger wp'erne som redskab til at strukturere og gennemføre projektet.

Informationsmateriale erhvervskandidatuddannelser

Styrelsen for Forskning og Uddannelse har i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv og Danske Universiteter udarbejdet et informationsmateriale om erhvervskandidatordningen, som beskriver muligheder, rammer og krav for virksomheder og studerende, der indgår i erhvervskandidatforløb.

Magasinet EUindblik, 1:2019

At have hovedrollen i et Horizon 2020-projekt er temaet for magasinet EUindblik. Vi ser nærmere på, hvad rollen betyder, hvordan den kan deles, og hvorfor yngre forskere også kan byde ind på rollen. Mød koordinatorer fra det offentlig og private og læs om deres take på rollen.

Nordplus

Ny Nordplus publikation giver gode eksempler på uddannelsessamarbejde mellem de nordiske og baltiske lande. Publikationen markerer samtidig 30-året for Nordplus. Publikationen kan downloades gratis.

Outlook 04 'The Future of Education'

Det danske innovationscenter i Silicon Valley har udarbejdet en rapport, der beskriver signaler og trends fra Silicon Valley, som kan påvirke fremtidens uddannelse med særligt fokus på videregående uddannelse.

Entrepreneurship for students and young researchers in California

Det danske innovationscenter i Silicon Valley har udarbejdet en Outlook-rapport om entreprenørskab. Rapporten giver en introduktion til, hvordan udvalgte amerikanske universiteter arbejder med at understøtte entreprenørskab blandt forskere og studerende.

Fremtidens meritering

Afrapportering og anbefalinger fra udvalget for bedre meritering i dansk forskning.

Fremtidssikring af forskningskvalitet

Et ekspertudvalg har set på, hvordan et resultatbaseret element kan indgå i en ny model for fordeling af basismidler til forskning, så midlerne giver mest mulig forskningskvalitet.

Evaluering af skattekreditter

Ny analyse giver ny indsigt i brugen af skattekreditordningen. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at finde signifikante effekter af ordningen.

Den offentlige sektors rolle i forskning

Ny analyse giver ny indsigt i hvilken rolle det offentlige spiller på forskningsområdet. Analysen viser, at det offentlige kan spille en vigtig rolle på forskningsområdet, hvor det private marked ikke løfter opgaven. Det kan løfte den samlede samfundsgevinst af forskning.

Danish collaboration with innovative clusters in Southern Germany

Formålet med denne ICDK Outlook, er at give danske forsknings- og innovationsaktører et redskab til at samarbejde med og gennem innovationsklynger i det sydlige Tyskland ved at give et overblik over klynger og samarbejdspotentiale.

Denmark's economic vulnerability to a loss of satellite-based PNT

”Hvordan er Danmarks sårbarhed over for et udfald i satellitbaserede positions-, navigations- og tidsstyringstjenester”? Spørgsmålet besvares ved at analysere samfundets brug af disse tjenester som helhed, samt ved at sætte særligt fokus på otte områder.

Studerende i Norden - studiestøtte og økonomi

ASINs (Arbejdsgruppe for Studiestøtte i Norden) komparative rapport sammenligner studiestøtten i de nordiske lande. Rapporten er første gang publiceret i forbindelse med det danske formandskab 2016-2018. Foruden Danmark deltager Sverige, Norge, Finland, Island, Grønland, Færøerne og Åland i ASIN.

Karrierer i forskningen

Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råds (DFiR) rapport "Karrierer i forskningen" fremlægger seks anbefalinger til at rette op på ubalancer i forskeres karriereveje.

RUVU's årsrapport 2018

Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?

Evaluering af 7-trins-skalaen

Rapporten er en samlet afrapportering på evalueringen af 7-trins-skalaen udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut for Uddannelses- og Forskningsministeriet og Undervisningsministeriet

Strategiske rammekontrakter 2018-2021

Publikationen beskriver konceptet for de strategiske rammekontrakter, herunder principper for og målopgørelse af kontrakterne. Publikationen gengiver desuden de strategiske mål for hver enkelt videregående uddannelsesinstitution på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.

Kvalitet og relevans af læreruddannelsen

Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført en evaluering af læreruddannelsen, hvor en ekspertgruppe med nordisk deltagelse har vurderet uddannelsens kvalitet og relevans.

Handlinger tilknyttet webside