Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR) har fået udarbejdet en rapport om cases, potentialer og risici ved brugen af generativ AI (genAI) i forskning og innovation og forskernes anvendelse af genAI og vurdering af de forskningsetiske udfordringer ved genAI.
Publikationer
DFIR har gennemført en erfaringsopsamling fra viden- og erhvervsklyngernes aktiviteter i perioden 2021 – 2023. Det omfatter deres finansieringskilder, aktiviteter og deltagere finansieret gennem klyngebevillingen i 2021 til 2023 foruden barrierer for innovationsfremmeindsatsen.
I rapporten giver Uddannelses- og Forskningsstyrelsen en aktuel status for den forskningsbaserede myndighedsbetjening, som den er organiseret i dag. Eftersynet skal fungere som videngrundlag for fagministeriers og universiteters arbejde med og udvikling af den forskningsbaserede myndighedsbetjening.
Kandidatudvalgets arbejde er nu afsluttet, og udvalget præsenterer sine endelige anbefalinger til fremtidens kandidatlandskab i afrapporteringen.
Med strategien vil regeringen igangsætte ni konkrete initiativer for udviklingen af den danske rumsektor, der skal styrke Danmarks position i rummet.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har kortlagt uddeling af grønne midler i 2023 fra de offentlige forsknings- og innovationsfinansierende fonde og programmer, tre centrale private fonde og EU’s rammeprogram Horizon Europe.
Rapporten giver en status på Danmarks deltagelse i de innovationsrettede programmer og projekttyper i Horizon Europe i årene 2021-23 og redegør for udfordringer og muligheder for at øge den danske deltagelse i internationale innovationsprojekter finansieret af EU.
Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling præsenterer her deres slutrapport.
Teknisk analyserapport 3 fra Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling.
Teknisk analyserapport 2 fra Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling.
Teknisk analyserapport 1 fra Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling.
I et nyt udspil lægger regeringen op til at afsætte mindst 15 milliarder kroner til grøn forskning og innovation frem mod 2030. Samtidig vil regeringen gøre det lettere at få nye grønne teknologier og løsninger fra laboratoriet og ud i samfundet.
De danske kommuner står over for store udfordringer med at sikre borgernær velfærd i en tid med frisættelsesdagsordenen og strukturelle forandringer. DFIR har derfor undersøgt, hvordan forskning kan styrke kommunernes velfærdsydelser til gavn for borgere og samfund.
Med Forberedt på fremtiden VI ønsker regeringen at skabe professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser til fremtiden, der skal sikre mere og bedre undervisning, etablering af fleksible uddannelsesmuligheder for flere og bedre muligheder for uddannelse gennem hele arbejdslivet.
Arbejdsgruppen for studerende med funktionsnedsættelser har fået til opgave at komme med anbefalinger til at forbedre vilkårene for studerende med funktionsnedsættelser. Arbejdsgruppens anbefalinger fremlægges i denne afrapportering.
En arbejdsgruppe ledet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har analyseret det danske medlemskab af CERN
De seneste år har stadigt flere med en udenlandsk uddannelse benyttet tilbuddet om at få dansk papir på den. I beretningen kan du læse om, hvordan Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og andre myndigheder har arbejdet med anerkendelse af udenlandske kvalifikationer i 2023.
Årsrapport med de samlede resultater i 2023 for de opgaver, der hører under Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Hvad har modgift mod slangebid, bachelorstuderendes trang til pizza og græssende får ved Odense Universitetshospital med hinanden at gøre? Find svaret og læs om innovation i Horizon Europe i dette nummer af EUindblik.
Læs om Kandidatudvalgets foreløbige konklusioner og overvejelser fra udvalgets arbejde.
Danmarks Nationale Strategi for Open Access, der sigter mod at give fri adgang for alle til videnskabelige publikationer fra danske forskningsinstitutioner, er blevet evalueret.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (NVU) afgiver hermed beretning for perioden 1. januar til 31. december 2023
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed rapporterer om tilfælde af tvivlsom forskningspraksis
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Kortlægningen indeholder en oversigt over videreuddannelsesmulighederne for lærere samt en kategorisering af disse ud fra deres indhold. Desuden belyser kortlægningen lærernes videreuddannelsesaktivitet og efterfølgende beskæftigelse, herunder om beskæftigelsen er inden for relevante brancher.
Taskforcen for ny administration af SU-handicaptillæg er kommet med ti anbefalinger til en fremtidig indretning af ordningens administration, der skal understøtte en kortere sagsbehandlingsbehandlingstid
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser afgiver hermed sin tolvte årsberetning.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2023 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
DFiR's årsrapport 2023 redegør for rådets arbejde i det forgangne år. Der peges på behovet for en samlet og koordineret forsknings- og innovationspolitik, og de seks nytilkommende medlemmer formulerer deres visioner for dansk forskning og innovation.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har fået gennemført en evaluering af GTS-institutterne. Rapporten kortlægger resultaterne af denne evaluering.
I dette nummer af magasinet EUindblik møder du forskere og virksomheder, der med sprælske idéer og støtte fra EU bedriver fri forskning og innovation. Læs hvordan de gode idéer opstår, om veje ind i Horizon Europe og bliv selv inspireret til at kigge på mulighederne i Horizon Europe.
DFIR har kortlagt de hyppigst anvendte innovationspolitiske virkemidler til at fremme videnbaseret innovation i private virksomheder, den internationale evidens for virkemidlernes effekt og de politiske mål for den danske innovationspolitik siden 2019.
Er du koordinator for et samarbejdsprojekt og i færd med at skrive en ansøgning til Horizon Europe. Så er der ekstra hjælp at hente. Ny pjece beskriver i nemme trin, hvordan du kan søge økonomisk støtte til præevaluering af din EU-ansøgning af to uvildige eksperter.
Rapporten er Forum for International Koordination og Samarbejdes første statusrapport og præsenterer, hvordan danske myndigheder, universiteter og fonde har implementeret retningslinjerne på baggrund af Udvalg om Retningslinjer for Internationalt Forsknings- og Innovationssamarbejde.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har kortlagt uddeling af grønne midler i 2022 fra de offentlige forsknings- og innovationsfinansierende fonde og programmer, tre centrale private fonde og EU’s rammeprogram Horizon Europe.
Afrapportering og konklusioner fra en arbejdsgruppe, der har set på behovet for kompetenceudvikling og efter- og videreuddannelse inden for life science.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har i samarbejde med det Nationale Udvalg for Forskningsinfrastruktur besluttet at opstille strategiske mål for Danmarks medlemskab af ni internationale forskningsfaciliteter.
Gode råd til forskere og medarbejdere om forebyggelse og håndtering af udenlandsk indblanding og spionage i dansk forskning.
Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling blev nedsat af regeringen i 2022. Ekspertgruppen har her udarbejdet deres første rapport.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed rapporterer om tilfælde af tvivlsom forskningspraksis
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (NVU) afgiver hermed beretning for perioden 1. januar til 31. december 2022
I beretningen kan du læse om, hvordan Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og andre myndigheder arbejder med anerkendelse af udenlandske kvalifikationer til brug i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
I forbindelse med projektet ”Universiteter for fremtiden” har DFiR gennemført 20 samtaler med repræsentanter fra universitetet, omgivende sektorer og det politiske system. Resultatet er en samtalebog i seks kapitler, der bl.a. berører ledelse, finansiering og universitetets rolle i samfundet.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har i fællesskab udarbejdet en større survey-analyse i 2022 af virksomheders og videninstitutioners tilfredshed og oplevede udbytte af deltagelse i de danske viden- og erhvervsklynger
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har udarbejdet en undersøgelse af universiteternes brug af de fleksible ph.d.-ordninger, herunder karriereveje. Undersøgelsen belyser de fleksible ordninger ift. det samlede ph.d.-område.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har udarbejdet første delstrategi som en del af National Strategi for Kvanteteknologi, der skal gøre Danmark klar til at udvikle og anvende kvanteteknologi.
Rapporten kortlægger udbuddet og anvendelsen af både formel og ikke-formelt kompetencegivende efter- og videreuddannelse inden for life science-området.
I 2023 er det ti år siden, at professionshøjskoler og erhvervsakademier fik til opgave at bedrive praksisnær og anvendelsesorienteret forskning og udvikling. Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd undersøger, hvordan rammebetingelserne for denne opgave bedst muligt indrettes
Det tværministerielle tolkeudvalg har udarbejdet en rapport med forslag til, hvordan man kan sikre bedre fremmedsprogstolkning i den offentlige sektor.
DFiR undersøger i anledning af 20-året for universitetsloven fra 2003, om sektorens styrings- og finansieringsstruktur er fremtidssikret.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har bedt Center for Kulturevaluering ved Aarhus Universitet evaluere Videnskab.dk.
DFiR's årsrapport 2022 rummer bl.a. fem pejlemærker for dansk forsknings- og innovationspolitik, refleksioner over arbejdet i DFiR fra de netop fratrådte rådsmedlemmer og en gennemgang af rådets projekter og aktiviteter i 2022.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har med afsæt den politiske aftale om ’Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark’ udarbejdet en kortlægning om udbud af og efterspørgsel efter STEM/IT-uddannede i Trekantområdet.
Fem danske universiteter har besluttet at fortsætte samarbejdet om rumrelaterede uddannelser i perioden 2023-2025. Der skal fremover bl.a. fokuseres på Machine Learning og på samarbejde med gymnasier og erhvervsskoler
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har på baggrund af en beretning fra Folketinget udarbejdet en kortlægning af mulige modeller for en psykologfaglig overbygningsuddannelse inden for det nuværende videregående uddannelsessystem.
Chr. Hansen, Siemens Gamesa og Svaneke Bryghus er blandt de ti danske virksomheder, der i publikationen GRØN fortæller om at gøre en grøn forskel i internationale forsknings- og innovationsprojekter finansieret af Horizon-programmet.
Kortlægningen af aktuel dansk forskning i antisemitisme er led i den fhv. regerings handlingsplan mod antisemitisme fra januar 2022. Kortlægningen giver et overblik over temaer i dansk forskning i antisemitisme, publikationsvolumen samt fremfører en række perspektiver fra forskerne selv.
Årsrapport med de samlede resultater i 2022 for de opgaver, der hører under Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2022 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Dansk forskning har brug for alle talenter – uanset køn. Talentbarometeret for 2022 viser, at andelen af kvinder blandt danske forskere fortsat er stigende, men det er alligevel kun godt hver tredje forsker på de danske universiteter, der er kvinde.
30 danske universiteter, virksomheder, teknologiske institutter, medier, Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og andre rumaktører er blevet enige om at arbejde sammen om at skabe de bedste rammer for udviklingen af et styrket Space Exploration miljø i Danmark i perioden 2023-2025.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har udarbejdet en kortlægning, som giver et overblik over omfanget og karakteren af forskning i udsathed blandt børn og unge. Samtidig belyser kortlægningen perspektiver på behovet for yderligere forskning på området, og hvordan forskningsområdet kan styrkes.
Kortlægningen giver et overblik over omfanget og karakteren af forskning i erhvervsuddannelser. Desuden belyser kortlægningen, hvordan forskningen i dag understøtter praksisudvikling, og hvordan danske institutioner bedriver forskning inden for erhvervsuddannelsesområdet.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har udarbejdet delstrategi for cyber- og informationssikkerhed 2022-2024 som er målrettet forskningsområdet.
Forberedt på fremtiden I er regeringens første udspil i en ny sammenhængende reformkurs på uddannelsesområdet.
Ny evaluering af tilskudsordningen EUopSTART viser en positiv effekt både i forhold til antallet af danske ansøgninger til Horizon 2020 og kvaliteten af de indsendte ansøgninger. Evalueringen er lavet af Dansk Center for Forskningsanalyse på vegne af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
En årsrapport af Det Tværministerielle Rumudvalg. Rapporten minder os om, hvor afhængige vores samfund er af satellitdata til både civilt og militært brug. Vi må forvente, at forsvars- og sikkerhedspolitik fortsat vil fylde på rumområdet i de kommende år.
I magasinet deler forskere, virksomhedsejere og embedsmænd m/k deres viden, erfaringer og perspektiver på Horizon Europe to år inde i programmet. Læs eller hør podcast om hvordan de skaber ny viden, nye løsninger og nye opdagelser i tæt samspil med aktører fra udlandet og udvider vores horisonter.
Håndbogen giver en introduktion til regler om økonomi i Horizon Europe. Håndbogen er for dig, der er involveret i at udarbejde budgetter i Horizon Europe-ansøgninger og afregne omkostninger i Horizon Europe-projekter.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført en kortlægning af bevillinger til grønne forsknings- og innovationsprojekter i 2021.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har samlet en række cases, som illustrerer, hvordan det videnbaserede innovationssystem understøtter den grønne omstilling.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har udarbejdet en bibliometrisk analyse af Danmarks rumbaserede grønne forskning. Analysen belyser forskningens størrelse, fordeling på fagområder, specialisering, gennemslagskraft og samarbejdsmønstre i såvel en national som international kontekst.
Faktabladet forklarer, hvad impact i EU's forsknings- og innovationsprogram Horizon Europe er, og hvorfor det er centralt for EU. Få tips til, hvordan du bedst muligt indarbejder impact i en ansøgning til Horizon Europe.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd sammenfatter sin undersøgelse af paradigmeskiftet i finansieringen af grøn forskning og innovation, indvarslet med klimaloven i 2020. Rapporten indeholder ni konkrete anbefalinger fra rådet til den fortsatte grønne forsknings- og Innovationsindsats.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed rapporterer om tilfælde af tvivlsom forskningspraksis
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (NVU) afgiver hermed beretning for perioden 1. januar til 31. december 2021
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd gør i sin årsrapport for 2021 status over Danmarks forsknings- og innovationssystem på en række områder. Årsrapporten sammenfatter også konklusioner og anbefalinger fra rådets projekter om tværfaglighed, videnskabelig rådgivning og klimamål og midler.
I beretningen kan du læse om, hvordan myndighederne arbejder med anerkendelse af udenlandske kvalifikationer til brug i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
ASINs (Arbejdsgruppe for Studiestøtte i Norden) komparative rapport sammenligner studiestøtten i de nordiske lande. Rapporten er første gang publiceret i forbindelse med det danske formandskab 2016-2018. Foruden Danmark deltager Sverige, Norge, Finland, Island, Grønland, Færøerne og Åland i ASIN.
Som opfølgning på en evaluering fra 2020 og en række temamøder med Folketingets partier om optagelsessystemets styrker og udfordringer har regeringen lanceret en række forslag til et nyt og bedre optagelsessystem.
Som opfølgning på den politiske aftale om fordeling af forskningsreserven for 2022 er der gennemført en kortlægningen af forskning på kvanteområdet i Danmark – herunder især med fokus på samspillet mellem universiteter og virksomheder.
Uddannelses- og Forskningsministeriet nedsatte i 2020 Udvalg om retningslinjer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde. Udvalget har gennemgået eksisterende rammer for internationalt forsknings- og innovationssamarbejde og kommer med konkrete anbefalinger til nye tiltag.
DFiR har sammenfattet sit arbejde om god tværfaglighed i forskning og innovation i en ny rapport og giver anbefalinger til, hvordan det store potentiale, som tværfaglighed og mangfoldighed bidrager med til forskning og innovation, bedre kommer til sin ret.
Danske videregående uddannelser har mange og meget forskellige muligheder for at give de studerende et grønt læringsudbytte. Kataloget illustrerer med ni cases, hvordan uddannelserne griber arbejdet med grøn omstilling i uddannelser an på forskellige måder.
Som elev/lærling på en erhvervsuddannelse, kan du tage en eller flere af dine oplæringsperioder i en virksomhed i udlandet og få dem godkendt som en del af din danske uddannelse. Tager du af sted, kan du få tilskud til oplæringsopholdet.
Elever og lærlinge på erhvervsuddannelserne kan gennemføre dele af eller hele deres oplæring i udlandet med tilskud fra ordningen om oplæring i udlandet (OPU). Sådan gør du - for dig som er arbejdsgiver.
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Opsamlingsrapporten indeholder en gennemgang af VEU-arbejdsgruppens arbejde i perioden 2018-2021 med initiativerne på det videregående efter- og videreuddannelsesområde (VVEU)
Årsrapport med de samlede resultater i 2021 for de opgaver, der hører under Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2021 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Opdateret vejledning om bygningsmæssige forhold for uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Rapporten ser nærmere på de amerikanske erfaringer med at decentralisere den kliniske forskning, og der er god inspiration og læring at hente for Danmark.
Afrapportering fra Arbejdsgruppen for studerende med funktionsnedsættelser.
Rapporten beskriver udviklingen på rumområdet i Danmark og Europa i 2021, herunder implementeringen af Danmarks nationale strategi for rummet og EU’s nye rumprogram.
Denne engelsksprogede publikation giver en introduktion til det danske uddannelsessystem samt et overblik over det danske karaktersystem og finansiering af uddannelse.
Rapporten præsenterer en række eksempler fra Sydtyskland på offentlig-private partnerskabsmodeller mellem forsknings- og videninstitutioner og industrien til inspiration for danske aktører.
Regeringens handlingsplan skal hjælpe aktører med at få adgang til mere europæisk viden, samarbejde og finansiering for at komme i mål med den grønne omstilling. Planen skal styrke dansk EU-interessevaretagelse, rådgivning og kommunikation på tværs af fagområder og -ministerier. Download også bilag.
Magasinet sætter fokus på tværfagligt samarbejde i Horizon Europe. I magasinet kan du møde nogle af de personer, der har succes med at hæve blikket fra deres eget forskningsområde, søge nye samarbejder uden for Danmark og skabe ny viden.
I publikationen finder du konkrete eksempler på Erasmus+-indsatser inden for hele uddannelsessektoren og på ungdomsområdet, der med succes har benyttet sig af eller bidraget til at udvikle nye digitale værktøjer eller metoder.
Hovedrapport om evalueringen af pædagoguddannelsen med fokus på temaerne læringskultur, videngrundlag, praktik og nyuddannedes kompetencer på det pædagogiske arbejdsmarked.
En sammenligning mellem de nordiske lande baseret på Eurostudent VII .
Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført en kortlægning af polarforskning i Rigsfællesskabet, som følger op på den tidligere kortlægning af polarforskning, Polar research in the Kingdom of Denmark fra 2013.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført en kortlægning af klinisk forskning og finansiering heraf. Kortlægningen belyser blandt andet omfang og udgifter til klinisk forskning og undersøger, hvilke udfordringer der er for klinisk forskning i Danmark.
DFiR sammenfatter sit arbejde om videnskabelig rådgivning i ny rapport og giver anbefalinger til, hvordan de danske rådgivningssystemer endnu bedre kan understøtte politiske beslutninger.
Pjecen giver en introduktion til Det Europæiske Forskningsråd (ERC), der uddeler midler til excellent forskning. Her kan du få overblik over, hvem der kan søge, hvad kravene er, hvordan ansøgninger evalueres og konkrete erfaringsbaserede råd til at skrive en god ansøgning til ERC.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført en kortlægning af finansieringen af grønne forsknings- og innovationsprojekter i 2020.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har gennemført et eftersyn af følgeforskningscentrene for de danske medlemskaber af internationale forskningsinfrastrukturer
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (NVU) afgiver hermed beretning for perioden 1. januar 2020-31. december 2020
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed rapporterer om tilfælde af tvivlsom forskningspraksis
Afslutningsrapport for eftersynet af de offentlige lederuddannelser, hvori arbejdsgruppen for eftersynet giver deres anbefalinger til, hvordan udbuddet af offentlige lederuddannelser kan styrkes i fremtiden.
Denne analyse af det danske EMBO/EMBL-brugermiljø er udarbejdet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (UFS) i samarbejde med Nationalt Udvalg for Forskningsinfrastruktur (NUFI).
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har i samarbejde med Det Nationale Udvalg for Forskningsinfrastruktur (NUFI) gennemført en kortlægning af de danske brugermiljøer af de store internationale forskningsinfrastrukturer, som Danmark er medlem af: CERN, ESO, EMBO/EMBL, ESS, ESRF, EuXFEL, ILL og ITER.
Denne caseundersøgelse belyser, hvordan man dels på de offentlige videregående lederuddannelser, dels på de arbejdspladser, arbejder med at fremme transfer fra uddannelserne til det daglige ledelsesarbejde.
Kortlægningens formål er at etablere et lettilgængeligt overblik over de væsentligste empiriske forskningsartikler og -publikationer inden for temaet ’effekter af måder at udøve offentlig ledelse på’.
Kortlægningens formål er at etablere et lettilgængeligt overblik over de væsentligste evalueringsbaserede artikler og publikationer indenfor temaet ’effekt og effektmåling af offentlige lederuddannelser’, og præsentere den vigtigste evalueringsbaserede evidens inden for temaet.
Denne rapport, Offentlige lederuddannelser: Et brugerperspektiv på uddannelserne, er den fjerde delrapport om lederuddannelser, som VIVE har udarbejdet til 'Eftersyn af de offentlige lederuddannelser'. Delrapporten supplerer de fire andre delrapporter, som VIVE også har udarbejdet til eftersynet.
Delrapport 1: Opsamling på eksisterende viden i en forandringsteori til ”eftersynet af offentlige lederuddannelser”
Kortlægningens formål er at etablere et lettilgængeligt overblik over de væsentligste empiriske forskningsartikler og -publikationer inden for temaet ’betydningen af didaktiske virkemidler og rammer for efteruddannelse af ledere i den offentlige sektor’.
Denne rapport, ’Lederne på lederuddannelserne’, er den tredje delrapport om lederuddannelser, som VIVE afrapporterer til 'Eftersyn af de offentlige lederuddannelser.
Rapporten er den anden delrapport af fem om lederuddannelser, som VIVE har udarbejdet til 'Eftersyn af de offentlige lederuddannelser'. Rapporten har til formål at undersøge, hvordan uddannelserne på et overordnet niveau arbejder for at sikre det rette uddannelsestilbud til lederne.
Denne rapport er den femte delrapport om de offentlige lederuddannelser, som VIVE har udarbejdet til 'Eftersyn af de offentlige lederuddannelser'. Rapporten bygger på et større interviewstudie.
Denne rapport, Den Offentlige Lederuddannelse: Et brugerperspektiv på uddannelsen, supplerer den fjerde delrapport om lederuddannelser, som VIVE har udarbejdet for 'Eftersyn af de offentlige lederuddannelser'.
Beretningen beskriver det seneste års udvikling inden for vurdering og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer til brug i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Regeringen opdaterer Danmarks nationale strategi for rummet med nye målsætninger, der bl.a. skal afspejle rummets bidrag til den grønne omstilling.
Regeringen præsenterer med nyt udspil 19 initiativer, der skal sikre bedre sammenhæng fra kyst til kyst. For Danmark er for lille til store forskelle.
Gode råd til forskere og medarbejdere om håndtering af udenlandsk indblanding og spionage.
DFiR gør forsknings- og innovationspolitisk status. Året, der stod i coronaens tegn, bragte videnskaben tilbage i samfundsdebatten og viste, hvor vigtigt det er at have ekspertise både i dybden og i bredden. DFiR anviser også forsknings- og innovationspolitiske sigtelinjer for fremtiden
Årsrapport med de samlede resultater i 2020 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Årsrapport med de samlede resultater i 2020 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2020 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Rapporten ”Israeli best practice for startups: Preparing for the next crisis” identificerer, beskriver og målretter en række læresætninger og konkrete handlinger, som danske start-ups direkte kan applicere i Danmark.
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Delrapport fra evalueringen af pædagoguddannelsen med fokus på de studerendes forudsætninger og forløb samt uddannelsens faglige mål og videngrundlag.
Dansk Roadmap for Forskningsinfrastruktur 2020 præsenterer 16 konkrete forslag til nye nationale forskningsinfrastrukturer og indeholder Uddannelses- og Forskningsministeriets sigtelinjer for forskningsinfrastrukturområdet.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har undersøgt, hvordan studerende på socialrådgiveruddannelsen oplever det første år på studiet sammenlignet med andre professionsbachelorstuderende. Det har resulteret i rapporten ”Det første år på socialrådgiveruddannelsen”.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed rapporterer om tilfælde af tvivlsom forskningspraksis
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (NVU) afgiver hermed beretning for perioden 1. januar 2019-31. december 2019
Idékatalog med idéer, som kan være med til at styrke trivslen blandt unge under corona. Idéerne stammer fra topmødet om unges trivsel under COVID-19 november 2020.
Rapporten beskriver den globale rumøkonomi, Danmarks rolle heri, rummets kritiske betydning for samfundet, de vigtigste resultater i 2020 samt evaluerer den nationale strategi for rummet 2016.
Engelsk udgave af Danmarks grønne forskningsstrategi.
Horizon Europe er EU's nye program for forskning og innovation. Det starter i 2021 og slutter i 2027. Håndbogen giver en introduktion til de mange forskellige muligheder i programmet, EU-reglerne og praktiske tips til ansøgningsprocessen.
Tal om forskning og innovation er Uddannelses- og Forskningsstyrelsens årlige bevillingsstatistik med grundtal for Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Frie Forskningsfond og Danmarks Innovationsfond.
Find eksempler på indsatser inden for Erasmus+ på tværs af hele uddannelsessektoren og på ungdomsområdet. Alle eksempler er relateret til centrale fokusområder i det nye program for Erasmus+ og fremhævet under temaerne: Inklusion, Bæredygtighed, Digitalisering og Verden uden for Europa.
Rapporten giver den første historiske gennemgang af Danmarks deltagelse i den internationale rumstation og beskriver, hvorfor Danmark valgte at gå med i konstruktionen og driften af verdens mest udfordrende og dyreste forskningsinfrastruktur.
Efterårets udgave af EUindblik ser grønt. Magasinet sætter spot på det grønne opslag på 7,5 milliard kroner i Horizon 2020. Kom bag visionen i opslaget og få fif til din ansøgning. Få to forskers bud på fremtidens grønne løsninger og lyt til digital kickoffkonference om Horizon Europe i november.
Outlook-rapporten ”Civil Cybersecurity in Israel – Policy and Research Environment Review From one of the World’s leading Cyber Hubs” gennemgår Israels styrkeposition på civil cybersikkerhed.
Sådan får du vurderet og anerkendt dine kvalifikationer i Danmark
Regeringen er klar med Danmarks første grønne forskningsstrategi. Strategien indeholder fire konkrete forskningsmissioner, der bidrager mest til den grønne omstilling. En vigtig del af strategien er et tæt samspil med erhvervsliv, der skal få de nye grønne teknologier ud at virke.
Hvordan ser brugerne på styrelsens kommunikationsindsats om EU’s forsknings- og innovationsprogram, Horizon 2020? Er indholdet relevant, letforståeligt og nyttigt? Og hvad bør vi lægge vægt på fremover i kommunikationen om Horizon Europe. Publikationen præsenterer resultatet af brugerundersøgelsen
Optagelsessystemet til de videregående uddannelser fordeler årligt ca. 90.000 ansøgere med forskellige adgangsgivende grundlag til alle typer af videregående uddannelser i hele Danmark. Med denne rapport foreligger der nu en samlet evaluering af optagelsessystemet.
Formålet med denne analyse er at kortlægge de centrale aktører i Kongeriget Danmark med rumrelaterede aktiviteter i Arktis på baggrund af deres aktiviteter, samarbejde og netværksengagement.
Rapporten gennemgår Sydkoreas tilgange til at skabe en smartere vandforvaltning gennem nye teknologier. Den giver en dybdegående indsigt i landets styrker og innovative løsninger på vandudfordringerne.
Dansk forskning har brug for alle talenter, uanset køn. Både mænd og kvinder skal have gode og lige muligheder for at udnytte deres talent og bidrage til dansk forskning. 2019's talentbarometer viser, at selvom andelen af kvinder blandt danske forskere fortsat er stigende, går udviklingen langsomt.
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har udarbejdet en kortlægning af forskningslitteratur for Uddannelses- og Forskningsministeriet.
De videregående uddannelser arbejder på mange forskellige måder med at fremme studerendes arbejdsindsats på studierne. Et nyt inspirationskatalog giver gode råd til, hvordan institutionerne kan gribe arbejdet an.
Rambøll har lavet en evaluering af aftalen om VEU-milliarden, hvor der blev afsat 1 milliard kr. til mere og bedre voksen- og efteruddannelse frem mod 2020. Evalueringen viser, at aftalen har medført øget aktivitet på de tekniske akademiuddannelser.
Beretningen beskriver det seneste års udvikling inden for vurdering og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer til brug i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Publikationen giver indblik i, hvordan der skabes samspil mellem forskning og uddannelse i de forskningsbaserede uddannelser
Rapport kortlægger barriererne for optagelse og fastholdelse af kvinder på de maritime uddannelser. Analysen er udarbejdet af IS IT A BIRD for Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Danmark er sammen med Sverige værter for den fælleseuropæiske forskningsinfrastruktur ESS i Lund. En uafhængig ESS-rådgivningsgruppe har derfor udarbejdet en strategi for den danske ESS-indsats.
Servicetjekket er et faktuelt videngrundlag om life science forskning i Danmark.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2019 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har udgivet en ny version af ’Guidance in Education’, der henvender sig til vejledere og beskriver det danske vejledningssystem på engelsk
DFiR’s årsrapport 2019 er en sammenfatning af årets projekter om muligheder og konsekvenser af de store forandringer i forskningsfinansieringen, der sker i disse år, den internationale videnudveksling Danmark indgår i, samt hvorvidt vi får den teknologi, vi har brug for til den grønne omstilling
Dansk forskning modtager i disse år eksterne forskningsmidler som aldrig før. Især de private fonde øger investeringerne. Et ubetinget gode, men ikke uden udfordringer. DFiR giver i "Forskningsfinansiering - forandringer og konsekvenser" anbefalinger til, hvordan vi får mest ud af alle midlerne
Outlook-rapporten sætter fokus på udviklingen af nye digitale teknologier i universitetsverdenen, hvilke nye krav det stiller til universiteterne og på, hvilke muligheder det skaber for udvikling.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har udarbejdet en kortlægning af det danske finansieringslandskab for forskningsinfrastruktur
Denne analyse belyser udbyttet og udnyttelsen af de nationale forskningsinfrastrukturer finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) konstaterer overraskende i rapport "Viden kender ingen grænser”, at der er et mindre flow af viden ind og ud ad Danmark, end forventet.
I henhold til forordningen for European Centre for Minority Issues (ECMI) skal der hvert fjerde år foretages en evaluering af organisationen og dens aktiviteter.
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Årsrapport med de samlede resultater i 2019 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Årsrapport med de samlede resultater i 2019 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Strategien indeholder 11 fokusområder, der skal give gode rammer for udvikling og anvendelse af robotteknologier i Danmark.
Vejledningen er tænkt som et værktøj til de medarbejdere på de videregående erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner, der behandler sager, hvor der træffes afgørelse om de studerendes forhold, bl.a. klagesager.
Som elev på en erhvervsuddannelse kan du tage én eller flere af dine praktikperioder i en virksomhed i udlandet og få dem godkendt som en del af din danske uddannelse. Tager du af sted med PIU-ordningen, kan du få tilskud til praktikopholdet.
Elever og lærlinge på erhvervsuddannelserne kan tage deres praktikophold i udlandet med tilskud fra ordningen Praktik i Udlandet (PIU). Sådan gør du - for dig som er arbejdsgiver.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført en evaluering af udviklingen i professionshøjskolernes og erhvervsakademiernes forsknings- og udviklingsaktiviteter (FoU), deres tilgang til opgaven og deres arbejde med at omsætte viden fra FoU til uddannelse og praksis.
Det samlede danske Space Exploration miljø har kortlagt de danske aktiviteter med et særligt fokus på mulige nye danske aktiviteter og tværgående initiativer i ESA’s program for Space Exploration.
Dette ICDK OUTLOOK belyser udviklingen af ”Internet of things” (IoT) i Kina. Rapporten er en del af en todelt rapportserie kaldet China IoT Nation. Denne rapport dækker politikker og brug af AI og big data i Kina.
IoT-teknologi og smart cities er en vigtig del af Kinas nationale strategi for udvikling af fremtidens byer. Derfor undersøger ICDK Shanghai i rapporten China – IoT Nation. Smart Cities, hvordan IoT anvendes i smart city-løsninger.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse og 19 danske virksomheder universiteter, GTS’er, foreninger og innovationsnetværk etablerer et nyt offentligt-privat partnerskab til fremme af danske Space Exploration aktiviteter.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse og seks danske universiteter og ESA BIC DK etablerer et nyt partnerskab med det formål at fremme anvendelsen af rumdata og teknologi på de danske uddannelser.
I den årlige udgivelse fra Det Tværministerielle Rumudvalg (DTR) sætter udvalget bl.a. fokus på, hvordan rumområdet kan bidrage til den grønne omstilling.
Oxford Research (OR) har udarbejdet en rapport om barrierer, som medarbejdere og arbejdsgivere oplever for at deltage i videregående VEU.
Uddannelses- og Forskningspolitisk Redegørelse er en årlig redegørelse, der sætter fokus på videregående uddannelser samt forskning, udvikling og innovation i Danmark.
Redegørelse om forsknings- og innovationsområdet 2019 giver en status for dansk forskning, udvikling og innovation.
Publikationen omhandler den internationale dimension af Erasmus+, hvor videregående uddannelsesinstitutioner kan samarbejde med lande uden for Europa. Gennem Erasmus+ kan man få tilskud til samarbejde, udvikling og aktiviteter for studerende, undervisere og forskere.
EU-støtte til virksomheder er temaet i december-udgaven af magasinet EUindblik - og byder på interviews med en række erhvervsfolk. I magasinet fortæller de, hvordan de via Horizon 2020 blandt andet får styrket virksomhedens teknologiudvikling og samarbejder med superspecialister i ind- og udland.
Teknologisk Institut (TI) og Højbjerre Brauer Schultz (HBS) har udarbejdet en analyse af om de eksisterende akademi-, diplom- og masteruddannelserne matcher kompetencerne, som medarbejdere og virksomheder efterspørger. Analysen finder især en udækket efterspørgsel efter digitale kompetencer.
Damvad Analytics har udarbejdet en rapport om, hvilke kompetencer der er behov for i dag og fremover. Rapporten viser blandt andet, at de ansatte i Det Blå Danmark bliver højere uddannede end før, og at der efterspørges nye og flere kompetencer.
Analyse er udarbejdet af Seismonaut for Styrelsen for Forskning og Uddannelse. Den kortlægger anvendelsesmuligheder for satellitdata, og hvilke brancher der er længst fremme med brugen af de nye muligheder.
Analysen er udarbejdet af Oxford Research på vegne af Styrelsen for Forskning og Uddannelse. Den giver et solidt indblik i de danske virksomheder, der deltager i Horizon 2020, hvad der kendetegner dem og deres udbytte. Desuden rummer den forslag til, hvordan virksomhedsdeltagelsen kan øges fremover.
Det spørgsmål besvarer Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd med seks anbefalinger til regeringsudvalget for grøn omstilling.
Rapport udarbejdet af Carsten Yndigegn i samarbejde med Kontoret for Internationale Uddannelsesprogrammer, Styrelsen for Forskning og Uddannelse, Uddannelses- og Forskningsministeriet. Den er baseret på en spørgeskemaundersøgelse gennemført af det tværeuropæiske netværk RAY i 2017/18
Rambøll har udarbejdet en rapport om institutionernes barrierer for udbud af videregående VEU. Analysen viser barrierer og potentialer inde for lovgivning, økonomi, ledelse, samarbejde og i dialogen mellem institutioner og arbejdsmarkedet.
ASINs (Arbejdsgruppe for Studiestøtte i Norden) komparative rapport sammenligner studiestøtten i de nordiske lande. Rapporten er første gang publiceret i forbindelse med det danske formandskab 2016-2018. Foruden Danmark deltager Sverige, Norge, Finland, Island, Grønland, Færøerne og Åland i ASIN.
Analysen konkluderer, at ti teknologiområder på energiområdet rummer et betydeligt dansk potentiale. Analysen vil blive brugt af regeringen til at sætte en klar, grøn retning og bruge de statslige støttemidler dér, hvor de gør mest gavn.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser afgiver hermed sin ellevte årsberetning, siden rådet blev nedsat i 2008.
Teknologisk forskning spiller en nøglerolle i det danske samfund. Det viser analysen om teknolo-gisk forskning i Danmark.
Tal om forskning og innovation er Styrelsen for Forskning og Uddannelses årlige bevillingsstatistik med grundtal for Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Frie Forskningsfond, Danmarks Innovationsfond og Horizon 2020.
Faktabladet giver tips til, hvordan du bedst muligt arbejder med de såkaldte work packges (wp) i en ansøgning til EU's forsknings- og innovationsprogram Horizon 2020 og efterfølgende bruger wp'erne som redskab til at strukturere og gennemføre projektet.
Faktabladet giver tips til, hvordan du bedst håndterer Open Access til forskningsdata i din ansøgning til EU's forsknings- og innovationsprogram Horizon 2020 og efterfølgende i dit projekt.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv og Danske Universiteter udarbejdet et informationsmateriale om erhvervskandidatordningen, som beskriver muligheder, rammer og krav for virksomheder og studerende, der indgår i erhvervskandidatforløb.
At have hovedrollen i et Horizon 2020-projekt er temaet for magasinet EUindblik. Vi ser nærmere på, hvad rollen betyder, hvordan den kan deles, og hvorfor yngre forskere også kan byde ind på rollen. Mød koordinatorer fra det offentlig og private og læs om deres take på rollen.
Beretningen beskriver det seneste års udvikling inden for vurdering og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer i forhold til såvel uddannelsessystemet som arbejdsmarkedet.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) sammenfatter i årsrapport 2018 resultaterne af rådets projekter om forskerkarrierer og målgrupper for innovationsfremmeindsatsen. Rapporten omhandler også DFiR på Folkemødet, DFiR i international kontekst, opsamling på tidligere DFiR-projekter
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed rapporterer om tilfælde af tvivlsom forskningspraksis
Ny Nordplus publikation giver gode eksempler på uddannelsessamarbejde mellem de nordiske og baltiske lande. Publikationen markerer samtidig 30-året for Nordplus. Publikationen kan downloades gratis.
Faktabladet giver overblik over, hvad disse dele af ansøgninger til EU's forsknings- og innovationsprogram (Horizon 2020) bør indeholde og henvender sig til dig, som selv skal søge, eller som rådgiver andre om skriveprocessen.
Modernisering af uddannelsessektoren er højt prioriteret i Brasilien., hvor særligt Edtech forventes at være et fokusområde i de kommende år
Det danske innovationscenter i Silicon Valley har udarbejdet en rapport, der beskriver signaler og trends fra Silicon Valley, som kan påvirke fremtidens uddannelse med særligt fokus på videregående uddannelse.
Det danske innovationscenter i Silicon Valley har udarbejdet en Outlook-rapport om entreprenørskab. Rapporten giver en introduktion til, hvordan udvalgte amerikanske universiteter arbejder med at understøtte entreprenørskab blandt forskere og studerende.
Denne analyse af udbyttet af Danmarks medlemskaber af store internationale forskningsinfrastrukturer undersøger udbyttet af de danske medlemskaber af store internationale forskningsinfrastrukturer: ESO, CERN, ILL, ESRF, ESS, EMBL, XFEL og ITER.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har udarbejdet en handlingsplan, som skal styrke udbyttet af de danske medlemskaber af internationale forskningsinfrastrukturer
Det danske innovationscenter i Seoul har udarbejdet en Outlook-rapport, som omhandler Sydkoreas markante politiske fokus på den Fjerde Industrielle Revolution (4iR). Outlook-rapporten er den anden i en serie af to, hvor første del udkom i december 2018.
Afrapportering og anbefalinger fra udvalget for bedre meritering i dansk forskning.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (NVU) afgiver hermed beretning for perioden 1. juli 2017-31. december 2018
Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed (UVVU) afgiver hermed beretning for perioden 1. januar 2016 - 31. juni 2017.
En tværministeriel arbejdsgruppe har set på gældende regulering og myndighedsorganisering af civile raketaktiviteter og kommer med en række anbefalinger.
Som opfølgning på regeringsstrategien ”Danmark klar til fremtiden” har Uddannelses- og Forskningsministeriet sammen med universiteterne gennemført et eftersyn af indsatsen med teknologioverførsel.
Med sit Call for action i august 2018 igangsatte uddannelses- og forskningsministeren et arbejde, der har ført denne samlede digitale handlingsplan for de videregående uddannelser.
Faktabladet giver tips til, hvordan du bedst muligt identificerer krav om standardisering i et opslag og indtænker standardisering i en ansøgning til EU's forsknings- og innovationsprogram Horizon 2020.
Et ekspertudvalg har set på, hvordan et resultatbaseret element kan indgå i en ny model for fordeling af basismidler til forskning, så midlerne giver mest mulig forskningskvalitet.
I dag gennemfører næsten lige mange mænd og kvinder en ph.d.-uddannelse. Alligevel er der langt færre kvinder end mænd blandt de universitetsansatte forskere. Og jo længere frem i et typisk karriereforløb for forskere man kigger, jo lavere er andelen af kvinder.
Ny analyse giver ny indsigt i brugen af skattekreditordningen. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at finde signifikante effekter af ordningen.
Ny analyse giver ny indsigt i hvilken rolle det offentlige spiller på forskningsområdet. Analysen viser, at det offentlige kan spille en vigtig rolle på forskningsområdet, hvor det private marked ikke løfter opgaven. Det kan løfte den samlede samfundsgevinst af forskning.
Innovationsfonden er i 2018 blevet evalueret af et internationalt evalueringspanel. Dette er panelets evalueringsrapport.
Formålet med denne ICDK Outlook, er at give danske forsknings- og innovationsaktører et redskab til at samarbejde med og gennem innovationsklynger i det sydlige Tyskland ved at give et overblik over klynger og samarbejdspotentiale.
Green Challenge er en forskningskonkurrence, hvor forskere skal komme med løsninger på tre centrale samfundsudfordringer inden for klima og miljø. Green Challenge skal skabe en bedre fremtid, og der er i alt 27 mio. kr. på højkant.
Årsrapport med de samlede resultater i 2018 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Årsrapport med de samlede resultater i 2018 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
”Hvordan er Danmarks sårbarhed over for et udfald i satellitbaserede positions-, navigations- og tidsstyringstjenester”? Spørgsmålet besvares ved at analysere samfundets brug af disse tjenester som helhed, samt ved at sætte særligt fokus på otte områder.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2018 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet
Innovation Centre Denmark i Shanghai lancerer en ny oversigt for 2019, som skitserer finansieringsmuligheder for forskere med særlig interesse i mobilitet eller samarbejde mellem Danmark og Kina.
I første halvdel af 2019 afholder EuroCenter webinarrækken "Styrk din ansøgning til Horizon 2020", som skal hjælpe dig som ansøger med at styrke udvalgte områder i din Horizon2020-ansøgning. Webinarerne vil dykke ned i konkrete elementer, der relaterer sig til ansøgningsprocessen og skrivearbejdet.
Innovationcenteret i Sao Paulo har opdateret funding guiden 'Funding opportunities – Guide for Danish-Brazilian Research Collaboration'.
Den danske ESS-rådgivningsgruppe har igen i år udarbejdet en handlingsplan for den danske indsats i forhold til European Spallation Source (ESS).
Den offentlige innovationsfremmeindsats har i mange år været målrettet de små og mellemstore virksomheder. DFiR er på baggrund af målgruppeprojektet kommet med ni anbefalinger til, hvordan flere kunne få gavn af indsatsen.
ASINs (Arbejdsgruppe for Studiestøtte i Norden) komparative rapport sammenligner studiestøtten i de nordiske lande. Rapporten er første gang publiceret i forbindelse med det danske formandskab 2016-2018. Foruden Danmark deltager Sverige, Norge, Finland, Island, Grønland, Færøerne og Åland i ASIN.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råds (DFiR) rapport "Karrierer i forskningen" fremlægger seks anbefalinger til at rette op på ubalancer i forskeres karriereveje.
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Rapporten er en samlet afrapportering på evalueringen af 7-trins-skalaen udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut for Uddannelses- og Forskningsministeriet og Undervisningsministeriet
Publikationen beskriver konceptet for de strategiske rammekontrakter, herunder principper for og målopgørelse af kontrakterne. Publikationen gengiver desuden de strategiske mål for hver enkelt videregående uddannelsesinstitution på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har gennemført en evaluering af læreruddannelsen, hvor en ekspertgruppe med nordisk deltagelse har vurderet uddannelsens kvalitet og relevans.
Strategien præsenterer et samlet oplæg til, hvordan det nationale samarbejde om digital forskningsinfrastruktur skal organiseres for en 10-årig periode, samt fremhæver vigtigheden af en veludbygget digital infrastruktur.
I denne implementeringsplan nummer 3 afrapporterer Det Tværministerielle Rumudvalg på implementeringen af de sidste initiativer af de i alt 46 initiativer i rumstrategien, og der gøres generelt status på områdets betydning for den danske økonomi.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har gennemført en evaluering af institutionsakkreditering. Evalueringen består af en analyse af institutionernes erfaringer og en redegørelse fra Akkrediteringsinstitutionen.
Uddannelses- og Forskningspolitisk Redegørelse er en årlig redegørelse, som sætter fokus på videregående uddannelser, forskning og innovation i Danmark.
At gå fra den danske til den europæiske elite inden for forskning er temaet for magasinet EUindblik. Vi ser nærmere på, hvordan danske forskningsbevillinger kan være essentielle i opnåelsen af de europæiske. Og mød flere forskere, der alle har oplevet dette.
Det danske innovationscenter i Seoul har udarbejdet en outlook rapport, der giver et overblik over Sydkoreas nuværende stærke politiske fokus på den fjerde industrielle revolution.
I 2019 afholder EuroCenter fire kurser om Horizon 2020. Ved at deltage har du mulighed for at stille skarpt på Horizon 2020 og styrke dine kompetencer. Kurserne har fokus på den gode ansøgning til Horizon 2020, afrapportering i projekter og den succesfulde ansøger til Det Europæiske Forskningsråd.
Analyse af Den Europæiske Studentereksamen afdækker, om der er lige vilkår for optagelse på en videregående uddannelse i Danmark for ansøgere med en Europæisk Studentereksamen/European Baccalaureate som for ansøgere med en dansk gymnasial eksamen.
Redegørelse om forsknings- og innovationsområdet 2018 fremlægger de offentlige og private investeringer i forskning, udvikling og innovation og giver et overblik over indsatserne på området i 2018 og fremadrettet.
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser afgiver hermed sin tiende årsberetning, siden rådet blev nedsat i 2008.
Pjecen giver en introduktion til Det Europæiske Forskningsråd, der uddeler midler til excellent forskning. Den giver et overblik over, hvem der kan søge, hvad kravene er, hvordan ansøgninger evalueres og konkrete erfaringsbaserede råd til at skrive en god ansøgning til ERC.
Handlingsplanen skal understøtte fortsat dansk deltagelse i EU’s programmer for forskning og innovation og bygge bro til det næste EU-program. Handlingsplanen indeholder 19 initiativer, der spænder fra rådgivningsaktiviteter over analyser til en ny koordinatorpulje, og otte anbefalinger.
Publikationen beskriver grundlaget for implementering af en fælles kontoplan for videregående uddannelsesinstitutioner.
Erasmus+ strategiske partnerskaber er samarbejdsprojekter, hvor en institution eller organisation udvikler et fælles projekt sammen med europæiske partnere, som styrker uddannelseskvaliteten og ungdomssektoren på tværs af landegrænser i Europa.
Rapporten giver et overblik over forskning og udvikling i relation til velfærdsteknologi.
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Formålet med analysen er at bidrage til baggrunden for politisk stillingtagen til Danmarks fremtidige deltagelse i programmer under det europæiske rumagentur, European Space Agency (ESA), vedr. bemandet og ubemandet udforskning af rummet.
Rambøll konkluderer i ny rapport, at rumområdet generelt er omgivet af stor vækstoptimisme. Hvis de mest positive vækstforventninger skal indfries, kræver det dog adgang til mere kvalificeret arbejdskraft og et øget fokus på iværksætteri.
Forskningsbarometer 2018 indeholder nøgletal og udviklingstendenser inden for centrale indikatorer og giver aktuel viden om dansk forsknings omfang, fordeling og kvalitet i en international kontekst.
Med udspillet ’Fleksible universitetsuddannelser til fremtiden’ sætter ny regeringen en ny og ambitiøs retning for Danmarks universitetsuddannelser
”Tal om forskning og innovation” er Styrelsen for Forskning og Uddannelses årlige bevillingsstatistik med grundtal for Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Frie Forskningsfond, Danmarks Innovationsfond og Horizon 2020.
Publikationen beskriver Uddannelses- og Forskningsministeriets tilpasning af optaget på engelsksprogede universitets- og diplomingeniøruddannelser. Publikationen har afsæt i to analyser.
”Erhvervslivets investeringer i forskning og udvikling i Danmark” er Styrelsen for Forskning og Uddannelses årlige publikation. Publikationen følger udviklingen i danske virksomheders forsknings- og udviklingsaktiviteter fra 2008 til 2016.
Elever og lærlinge på erhvervsuddannelserne kan tage deres praktikophold i udlandet med tilskud fra ordningen Praktik i Udlandet (PIU). Sådan gør du - for dig som er arbejdsgiver.
Som elev på en erhvervsuddannelse kan du tage én eller flere af dine praktikperioder i en virksomhed i udlandet og få dem godkendt som en del af din danske uddannelse. Tager du af sted med PIU-ordningen, kan du få tilskud til praktikopholdet.
Innovation Centre Denmark i Seoul lancerer en ny oversigt for 2018, som skitserer finansieringsmuligheder for forskere med særlig interesse i mobilitet eller samarbejde mellem Danmark og Sydkorea.
Som led i regeringens tværministerielle udvalg om effekterne af den eksisterende forskningsindsats, der ledes af Uddannelses- og Forskningsministeriet, er der blevet udarbejdet et litteraturstudie om skatteincitamenter til forskning.
Hvad er konsekvenserne af Storbritanniens EU-exit for dansk forskning og uddannelse? Hvad er mulighederne for dansk-britisk samarbejde om forskning og uddannelse i fremtiden? Tænketanken DEA og Tænketanken Europa har på vegne af Styrelsen for Forskning og Uddannelse udarbejdet en BREXIT-analyse.
Undersøgelsen har det formål at give inspirationsgruppen om nyt filosofikum et overblik over, hvilke tilgange der i dag er til at implementere studieelementet Fagets videnskabsteori på universiteternes bacheloruddannelser.
Inspirationsgruppen har fået Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet til at gennemføre en kortlægning af eksempler på filosofikumlignende elementer i universitetsuddannelser i en række lande.
Rapporten beskriver, hvordan et nyt filosofikum kan indføres på de danske universiteter.
Hvem er evaluatorer i Horizon 2020? Hvordan læser de EU-ansøgninger? Hvad er de typiske faldgruber, som trækker ned i bedømmelsen? Via spørgeskemaundersøgelse og interview med danske evaluatorer belyser rapporten evalueringsprocessen i EU og værdien ved at være evaluator. Rapporten er på engelsk.
Rapporten afdækker arktiske interesser i fem strategiske lande, hvor der er etableret innovationscentre. Formålet med rapporten er at afklare om der er behov for at etablere nye, eller styrke eksisterende, bilaterale relationer inden for arktisk forskning til gavn for danske forskningsmiljøer.
Det danske innovationscenter i Silicon Valley har udarbejdet en ICDK Outlook, der fokuserer på mulige samarbejde med amerikanske aktører inden for droneområdet. USA står bag den største andel af den globale forskning på droneområdet og er derfor en vigtig partner for danske forskere og virksomheder.
En guide til mentorer
Publikationen ”Viden til vækst 2018 – offentlig-privat samspil om forskning” giver et unikt overblik over teknologioverførsel og vidensamspil mellem den offentlige og private sektor.
Baggrundsrapport til evalueringen af 7-trins-skalaen. Rapporten kortlægger og analyserer karaktergivningen efter 7-trins-skalaen i grundskolen, på de gymnasiale uddannelser og de videregående uddannelser fra 2007 til 2016.
Ny analyse viser, at offentlige ordninger til fremme af privat forskning generelt bliver evalueret med stærke metoder, men der er behov for en fælles overordnet tilgang til evalueringer.
Beretningen beskriver det seneste års udvikling inden for vurdering og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer i forhold til såvel uddannelsessystemet som arbejdsmarkedet.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har udarbejdet en kort guide til de økonomiske og juridiske regler i Marie Skłodowska-Curie Actions. Formålet er at give et overblik over de væsentligste økonomiske og juridiske regler i projekter finansieret via EU-programmet Marie Skłodowska-Curie Actions.
En registerbaseret undersøgelse med udgangspunkt i ansættelser ved universiteterne i perioden 1999-2017.
Formålet med evalueringen af den ledighedsbaserede dimensioneringsmodel er at samle systematisk op på de praktiske erfaringer med modellen og om modellens effekter. Desuden sætter evalueringen fokus på den tekniske udformning af modellen, herunder fordele og ulemper ved centrale modelvalg
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har udarbejdet en kort guide til de juridiske regler i Horizon 2020-projekter. Formålet er at give et overblik over de væsentligste juridiske regler, som alle projektdeltagere bør kende for at undgå at tilbagebetale tilskud og undgå konflikter i konsortiet.
I Tyskland har man over 40 års erfaring med at integrere erhvervsarbejde og videregående uddannelse. Det danske innovationscenter i München har udarbejdet en rapport, der belyser tyske erfaringer med erhvervsintegrerede uddannelser.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har udarbejdet en kort guide til de økonomiske regler i Horizon 2020-projekter. Formålet er at give et overblik over de væsentligste økonomiske regler, som alle projektdeltagere bør kende til for at undgå at lave fejl i afrapporteringer til EU.
Det danske innovationscenter i Silicon Valley har udarbejdet en rapport, der beskriver, hvordan tre eliteuniversiteter i USA – UC Berkeley, Stanford University og MIT - arbejder med makerspaces.
VIVE har for Uddannelses- og Forskningsministeriet udarbejdet et litteraturreview af studier, der omhandler den teknologiske udviklings betydning for de kompetencer, der forventes at blive efterspurgt på arbejdsmarkedet i fremtiden.
Efter det regionale uddannelsestopmøde i 2016 har Uddannelses- og Forskningsministeriet udarbejdet en publikation med information om muligheden for internationalt uddannelsessamarbejde med særlig vægt på den dansk-tyske grænseregion.
Ny rapport fra det danske innovationscenter i Shanghai giver indblik i det kinesiske forskningsfinansieringssystem på lokale, regionalt og nationalt niveau og kommer med gode råd til ansøgningsproces.
Innovation Centre Denmark i Shanghai lancerer en ny oversigt for 2018 over kinesiske nationale forskningsstøttemuligheder for danske forskere, der ønsker at samarbejde med kinesiske partnere
Spørgeskemaundersøgelse blandt frafaldne studerende ved videregående uddannelser.
Delanalyse 1a er første afrapportering af dataindsamlingen til evalueringen af læreruddannelsen. Delanalysen belyser, om målsætningerne i den politiske aftale fra 2012 er indfriet, og om den efterfølgende reform af læreruddannelsen har medført en øget praksis- og evidensbasering af undervisningen.
Delanalyse 1b er anden afrapportering af dataindsamlingen til evalueringen af læreruddannelsen. Delanalysen fokuserer på almen dannelse i læreruddannelsen.
En vejledning om bygningsmæssige forhold for uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I dette inspirationshæfte kan du læse om erfaringer med europæisk uddannelsessamarbejde opnået gennem projekter, som har modtaget støtte gennem Erasmus+: Almen voksenuddannelse og folkeoplysning og finde inspiration til din egen ansøgning
Ny analyse giver et første billede af sammenhængene mellem forskningsfinansiering og den udførte forskning
Ny analyse belyser Danmarks forskningsfinansiering i international kontekst. Danmark klarer sig godt internationalt
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2017 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport med de samlede resultater i 2017 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Årsrapport med de samlede resultater i 2017 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Forskning og Uddannelse
Udvalg om bedre universitetsuddannelser giver med denne rapport en vurdering af, hvordan Danmark kan få endnu bedre universitetsuddannelser i fremtiden.
Dansk viden på verdenskortet er temaet for magasinet EUindblik. Vi ser nærmere på, hvad visionen 'Open to the world' betyder. Mød en håndfuld forskere, der sætter deres viden på verdenskortet via samarbejde med USA, Kina og Israel om forskning og innovation.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har fået udarbejdet en foranalyse af indførelse af FAIR forskningsdata i Danmark. FAIR står for Findable, Accessible, Interope-rable og Re-usable. FAIR er nogle principper for åbne forskningsdata, som p.t. vinder udbredelse i EU og internationalt.
For at understøtte arbejdet med den danske strategi for European Spallation Source (ESS) gøres der i denne publikation status over fremdriften i det forberedende arbejde.
Survival Guide Denmark step-by-step for volunteers er til unge, der kommer til Danmark for at lave frivilligt arbejde gennem Erasmus+.
I 2018 afholder EuroCenter fem kurser om Horizon 2020. Kurserne fokuserer på den gode ansøgning, afrapportering i igangværende projekter og den succesfulde ERC-ansøger. Deltag på et eller flere af kurserne og sæt kurs mod Horizon 2020.
I en ny folder fra Euroguidance Danmark kan du se de tilbud, vi har til dig som vejleder, hvis du ønsker at styrke dit internationale arbejde.
Rapporten giver en gennemgang over initiativer indenfor iværksætteri og entreprenørskab i Sydkorea.
Forskningsbarometeret er en årlig opgørelse, der belyser kvaliteten og profilen af dansk forskning i et internationalt perspektiv.
Dansk fyrtårnskatalog for ESS
Ny rumstatistik sætter for første gang tal på danske virksomheders brug af satellitter, og hvad en stigende brug af satellitter betyder for digitalisering af danske virksomheder og dansk økonomi. Statistikken er udviklet i samarbejde med Danmarks Statistik.
Sådan får du vurderet og anerkendt dine kvalifikationer i Danmark
Uddannelses- og Forskningsministeriet har udarbejdet en håndbog for ministeriets arbejde med kvalitative studier.
En kortlægning af dronemiljøerne i USA, Kina, Tyskland, Sydkorea, Indien, Brasilien og Israel til danske forskere og virksomheder inden for droneteknologi.
Publikationen giver en status på den danske deltagelse i Horizon 2020 og identificere mulige potentialer med henblik på at sikre fortsat aktiv deltagelse i programmet.
Rapporten er udarbejdet af Oxford Research på vegne af Styrelsen for Forskning og Uddannelse. Den kortlægger og analyserer den danske deltagelse i EU’s offentlige-offentlige partnerskaber: ERA-NET, Artikel 185-initiativer og Joint Programming Initiatives (JPI’er).
”Erhvervslivets investeringer i forskning og udvikling i Danmark” er Styrelsen for Forskning og Uddannelses årlige publikation. Publikationen følger udviklingen i danske virksomheders forsknings- og udviklingsaktiviteter fra 2008 til 2015.
61 gode grunde til at søge tilskud til udvikling af ny dansk rumteknologi. Historien om hvordan virksomheder i forskellige brancher udvikler ny teknologi til rummet og i stigende grad anvender sattelitdata at udvikle nye tjenesteydelser.
Universiteterne ansætter flere kvindelige forskere end tidligere, men mændene er stadig i overtal på forskergangene. Det viser Danmarks nye talentbarometer.
En årsrapport om rummets betydning for Danmark med status for implementeringen af rumstrategiens initiativer samtidig et omfattende indblik i danske myndigheders planer for at bruge rumteknologi i den offentlige sektor.
Med strategien ’Danmark – klar til fremtiden’ fremlægger regeringen sine mål og pejlemærker for fremtidens forskning og innovation. Målene understøttes af 28 initiativer.
Dette års redegørelse gør status på forsknings- og innovationsområdet i Danmark.
Viden til vækst belyser de offentlige forskningsinstitutioners forskningssamspil med det private erhvervsliv.
Regeringen ønsker at løfte sprogområdet på tværs af hele uddannelsessystemet. Med sprogstrategien igangsættes syv nye initiativer, som skal bidrage til, at flere elever og studerende opnår solide sprogkompetencer til gavn for både den enkelte, arbejdsmarkedet og samfundet generelt.
"Tal om forskning og innovation" er Styrelsen for Forskning og Uddannelses årlige bevillingsstatistik med grundtal for Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Frie Forskningsfond, Danmarks Innovationsfond og Horizon 2020.
Konsulenthuset Pluss har analyseret de danske klynger og netværks erfaringer med og udbytte af labelsystemet ECEI (guld-, sølv-, og bronzelabels)
Publikationen præsenterer gode eksempler på europæisk uddannelsesarbejde i de danske institutioner og organisationer og giver samtidig et tilbageblik på 30 år med EU's uddannelsesprogram Erasmus+.
Denne publikation giver et sammenfattet overblik over forskningstemaerne i FORSK2025-kataloget, der udkom i juni 2017.
Performanceregnskabet stiller skarpt på innovationsmiljøernes resultater i 2016. Performanceregnskabet for innovationsmiljøerne er en årlig publikation, der udgives af Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte.
2016 viste betydelig vækst i innovationsnetværkenes aktiviteter, antallet af deltagere og virksomhedernes udbytte. Netværkene bygger bro mellem videninstitutioner og erhvervsliv gennem formidling, matchmaking, samarbejdsprojekter og internationalisering.
Magasinet sætter spot på morgendagens forskere. Hvilke facetter har en forsker anno 2020? Og hvilken rolle spiller EU's program for forskeruddannelse og -mobilitet i at skabe en ny og kompetent generation af forskere i Danmark og Europa. Få interessante bud på dette fra fremsynede ledere.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har sammen med Innovationsfonden udgivet en informationsfolder, der oplyser om støttemuligheder for danske SMV’er og vidensmiljøer, der ønsker hjælp til finansiering af innovationsprojekter.
Danmarks Frie Forskningsfond sætter fokus på humaniora som kilde til innovation, sammenhængskraft og refleksion i en ny publikation, der skal vise bredden og vigtigheden af humanistisk forskning i dagens samfund.
Ny evaluering viser, at EU's uddannelsesprogram Erasmus+ giver tusinder af unge internationalt udsyn og styrker de unges kompetencer, både fagligt, sprogligt og socialt.
Performanceregnskabet for GTS-net 2017 er netop udkommet. I regnskabet er der en status på udviklingen i centrale nøgletal og aktiviteter, og du kan læse en række eksempler på, hvordan GTS-institutterne samarbejder med virksomheder om innovation
Danske Universiteter har i samarbejde med Styrelsen for Forskning og Uddannelse, Dansk Industri og Dansk Erhverv udarbejdet en vejledningspjece om projektorienterede forløb. Pjecen tydeliggør juridiske og økonomiske rammer for studerende og værtsorganisationer og giver eksempler på best practice.
DEA og to forskere fra Zürich Universitet har udarbejdet et litteraturstudie vedr. effekterne af offentlig forskning. Litteraturstudiet er udarbejdet på vegne af Uddannelses- og Forskningsministeriet og regeringens tværministerielle udvalg vedr. effekterne af forskning.
DEA og to forskere fra Zürich Universitet har udarbejdet et litteraturstudie vedr. effekterne af offentlig forskning. Litteraturstudiet er udarbejdet på vegne af Uddannelses- og Forskningsministeriet og regeringens tværministerielle udvalg vedr. effekterne af forskning.
Uafhængig rådgivningsgruppe har undersøgt den igangværende danske indsats for forskningssamarbejdet European Spallation Source (ESS).
IRIS Group har set på, hvordan universiteterne siden 2014 har fulgt op på anbefalingerne fra evalueringen ”Vidensamarbejde underlup”
FORSK2025 udpeger fremtidens løfterige forskningsområder som de ses fra erhvervsliv, organisationer, ministerier, videninstitutioner og en bred kreds af øvrige interessenter.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i en ny analyse set på vilkår for optag og adgang til videregående uddannelser i Danmark for ansøgere fra den internationale gymnasieuddannelse IB.
Uddannelses- og Forskningspolitisk Redegørelse er en ny årlig redegørelse, som sætter fokus på videregående uddannelser, forskning og innovation i Danmark.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) har i en ny rapport identificeret barrierer og gevinster for forskere og institutioner, når de påtager sig værtskab for store internationale videnskabelige kongresser.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) præsenterer i sin årsrapport for 2016 et tematisk indblik i rådets arbejde og anbefalinger. Derudover giver årsrapporten for første gang en sammenfatning af resultaterne af DFiRs arbejde med innovation.
Beretningen beskriver det seneste års udvikling inden for vurdering og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer i forhold til såvel uddannelsessystemet som arbejdsmarkedet.
Ekstern analyse af universiteternes deltagelse i Innovationsnetværk Danmark-programmet
En erfaringsbaseret guide til ledere i den offentlige sektor udarbejdet af Rambøll for Uddannelses- og Forskningsministeriet. Et af 23 initiativer i regeringens dronestrategi.
Rådet konstaterer med tilfredshed, at antal optagne på fuldtidsuddannelser og aktiviteten på voksen- og efteruddannelser har stabiliseret sig.
Center for Forskningsanalyse (CFA) har udarbejdet en analyse af effekterne af forskningssamarbejde i form af forskellige typer af publikationssamarbejder. Formålet er at få indblik i, om forskellige typer af sampublicering har positive effekter for de involverede forskere og virksomheder.
Rambøll har gennemført en kortlægning af e-læring ved erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter i Danmark. Kortlægningen er baseret på interview med repræsentanter fra uddannelsesinstitutionerne.
Det Frie Forskningsråd har med en gennemsnitlig bevillingsstørrelse på 2,4 millioner kroner finansieret 386 forskningsidéer for en samlet sum af knap 1 milliard kroner, viser nøgletal for rådets fondsfunktion i 2016. Årsrapporten opsummerer hovedtal og højdepunkter fra året.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte har gennemført et tematisk tilsyn af balancen mellem den indgående og den udgående mobilitet for udveksling af studerende m.v. på videregående uddannelser.
Registeranalysen belyser arbejdsmarkedsrelevansen af de engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser. Analysen belyser også de studerendes adfærd under uddannelsen (frafald og studietid), samt i hvor høj grad de studerende efterfølgende læser videre.
Analysen belyser, om de studerende og underviserne på de engelsksprogede erhvervsakademiuddannelser har de rette sproglige forudsætninger for henholdsvis at undervise og deltage i undervisningen. Analysen er gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Analyse af effekter af virksomheders deltagelse i de væsentligste danske klynger og innovationsnetværk 2017.
Danmarks Forsknings og Innovationspolitiske Råd (DFiR) ser i denne rapport nærmere på sektormobilitet og de gavnlige effekter mobiliteten skaber.
Kortlægning af metoder og initiativer til at påvise effekter af offentlig forskning. Rapporten skitserer tendenserne inden for måling af forskningsaktiviteter i Danmark og udlandet.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2016 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet
Årsrapport med de samlede resultater i 2016 for de opgaver, der hører under Uddannelses- og Forskningsministeriets It
Årsrapport med de samlede resultater i 2016 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Videregående Uddannelser
Årsrapport med de samlede resultater i 2016 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Forskning og Innovation
Hovedresultaterne fra Uddannelses- og Forskningsministeriets seks analyser af et øget ph.d.-optag i perioden 2003-2010.
Udenlandske bedømmeres vurdering af danske ph.d.-afhandlinger. En af seks delrapporter i Uddannelses- og Forskningsministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
En spørgeskemaundersøgelse blandt ph.d.-studerende og ph.d.-vejledere. En af seks delrapporter i Uddannelses- og Forskningsministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
Det privat- og samfundsøkonomiske afkast af ph.d.-uddannelsen i Danmark. En af seks delrapporter i Uddannelses- og Forskningsministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
Epinions undersøgelse af den lægevidenskabelige ph.d.-uddannelse for Uddannelses- og Forskningsministeriet. En af seks delrapporter i ministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
Et pilotstudie udarbejdet af Dansk Center for Forskningsanalyse for Uddannelses- og Forskningsministeriet, der er en af seks delrapporter i ministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
Rapporten er udarbejdet af Højbjerre Brauer Schultz og Kubix for Uddannelses- og Forskningsministeriet. En af seks delrapporter i ministeriets analyse af ph.d.-uddannelsen.
Rapporten er baseret på centrale nøgletal, der giver et overblik over de tværgående tendenser for de videregående uddannelsesinstitutioners udvikling og resultater for 2016.
Det er i år 10 år siden, at EliteForsk-initiativet blev igangsat. På den baggrund har Styrelsen for Forskning og Uddannelse fået lavet en evaluering af udviklingen, resultaterne og betydningen af initiativet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har bedt NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) om at gennemføre en international kortlægning af styringen af de videregående uddannelsesinstitutioner i Norge, Sverige, Finland, Holland og England.
Kortlægningens formål har været at afdække, om uddannelsesinstitutionernes styringsmæssige rammer understøtter regeringens målsætninger om høj kvalitet og relevans i de videregående uddannelser samt effektiv ressourceudnyttelse.
I rapporten ”Et fremtidssikret censorsystem" peger Censorudvalget på en række områder, hvor censorsystemet kan forbedres
De nordiske lande har i samarbejde udarbejdet rapporten for at skabe et opdateret overblik over, hvordan SU-systemerne er sammensat i de forskellige lande.
Sådan bruges vurderinger af udenlandske uddannelser i vejledningen om uddannelsesmuligheder og optagelse
Viden til vækst belyser de offentlige forskningsinstitutioners forskningssamspil med det private erhvervsliv.
Forskningsbarometeret er en årlig opgørelse, der belyser kvaliteten og profilen af dansk forskning i et internationalt perspektiv.
En nye kortlægning, som Uddannelses- og Forskningsministeriet har fået gennemført, viser en opgørelse af den samlede danske forskningsindsats i anvendelse af biologiske ressourcer.
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Magasinet sætter fokus på virksomheder i Horizon 2020. Mød Brüel & Kjær og Norlase, der med EU-midler booster deres udvikling inden for lyd og laserbehandling af øjensygdomme. Ledere fra Ohmatex og Chocolate Cloud giver råd om, hvornår Horizon 2020 er det rette match, og hvordan man opnår funding.
I 2017 afholder EuroCenter en række kurser om Horizon 2020. Kurserne fokuserer på den gode ansøgning samt økonomi og regnskab, og som noget nyt udbyder vi i år også kurser med fokus på afrapportering. Deltag på et af kurserne og få ny viden til dit arbejde med Horizon 2020.
Dansk Center for Forskningsanalyse (CFA) har foretaget en evaluering af International Netværks-program (INP), som undersøger, hvorvidt programmet skaber bedre muligheder for, at danske forskere kan etablere netværk med prioriterede lande uden for EU
Den første udgave af Innovation Centre Denmark New Delhi & Bangalores Funding Guide er nu tilgængelig.
Handlinger tilknyttet webside